درآمد شغل گویندگی و دوبله در ایران

شغل گویندگی از جمله مشاغلی است که نمی‌توان درآمد ثابتی را برای آن در نظر گرفت. در واقع درآمد شغل گویندگی به طور کامل به تجربه، مهارت، استعداد و پشتکار گوینده بستگی دارد. مهم‌ترین نکته این است که برای کسب درآمد قابل توجه باید همواره دانش خود را به روز نگه دارید، تمرینات خود را به صورت مستمر انجام دهید و مانع از افت کیفیت صدای خود شوید. 

 

عوامل تاثیرگذار بر درآمد گویندگی

همه ما این جملات را زیاده شنیده‌ایم که رقم قرارداد گویندگان، بسیار زیاد است یا دوبلورها به ازای صداگردانی یک شخصیت مبلغ قابل توجهی را دریافت می‌کنند. این جمله تا حدود زیادی درست است اما به شرطی که گوینده ویژگی‌های بارزی داشته باشد یا به مرور زمان آن‌ها را کسب کند. این ویژگی‌ها شامل هر چیزی است که مربوط به حفظ کیفیت صدا می‌شود. در قسمت پایین در مورد هر کدام از این موارد توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم. 

✔ تجربه: داشتن سابقه طولانی مدت در گویندگی یکی از عوامل موثر در ارزش‌گذاری است. این ویژگی به قدری مهم است که حتی گاهی آن را اولین آیتم برای انتخاب گوینده می‌دانند. یک گوینده باتجربه دقیقا می‌داند که باید از چه تکنیکی برای آن شخصیت خاص استفاده کند بنابراین برای تهیه‌کنندگان ارزش بالایی دارد. از طرفی صداهای آشنا برای مخاطبان باعث می‌شود راحت‌تر با آن شخصیت ارتباط برقرار کرده و حس دیالوگ‌ها را دریافت کنند.

 

 

✔ مهارت: بعد از تجربه، مهارت است که ارزش صدای گوینده را تعیین‌ می‌کند. مهارت در گویندگی یعنی استفاده درست و به موقع از تکنیک‌های فن‌بیان. اینکه شما چقدر برای استفاده از این تکنیک‌ها تسلط دارید و در جای درست از آن‌ها استفاده می‌کنید می‌تواند ملاک خوبی برای ارزش‌گذاری کارتان باشد. مهارت زیاد گوینده یا دوبلور باعث می‌شود زحمت عوامل دیگر کمتر شده و بازدهی کار افزایش پیدا کند. به عنوان مثال: زمانی که گوینده مهارت کافی برای اجرا را داشته باشد، کارگردان وقت و انرژی کمتری برای آماده کردن او صرف کرده و در نهایت خروجی رضایت‌بخشی خواهد داشت. 

✔ استعداد: داشتن صدای زیبا، بدون خش و رسا تاثیر زیادی بر روی خروجی نهایی پروژه دارد. در واقع ابزار یک گوینده صدای اوست. هر چقدر این صدا پخته‌تر باشد طبیعتا ارزش بیشتری دارد. البته لازم به ذکر است که داشتن استعداد باعث پیشرفت سریع‌تر شما می‌شود اما در نهایت این تکرار و تمرین است که صدای شما را به کمال می‌رساند. در نتیجه استعداد داشتن به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد؛ بلکه صدای خوب در کنار تمرین زیاد است که باعث پختگی صدای شما می‌شود.

✔ تجهیزات: برخی از گویندگان به صورت فریلنسر یا دورکار فعالیت می‌کنند. این گویندگان به طور معمول یک استودیوی ضبط صدای خانگی دارند که کارهای خود را در آن‌ جا ضبط می‌کنند. اگر شما نیز جز این دسته هستید باید تجهیزات و لوازم ضروری مثل میکروفن، میدی‌کنترلر و ... را در اختیار داشته باشند. این تجهیزات هر چقدر پیشرفته‌تر باشد کیفیت کار خروجی بهتر بوده در نتیجه سفارشات بیشتری خواهید داشت. 

 

 

✔ نوع پروژه: نوع پروژه‌ای که در آن شرکت می‌کنید هم تاثیر زیادی بر روی مبلغ قرارداد فعلی و قراردادهای بعدی شما خواهد داشت. به عنوان مثال تهیه کننده یک پادکست معمولی هزینه زیادی برای گوینده در نظر نمی‌گیرد. منظور از حقوق زیاد مقدار پولی است که یک گوینده تیزر تبلیغاتی یا گوینده رادیو دریافت می‌کند. همانطور که پروژه‌های گویندگی سطح متفاوتی با هم دارند درآمد حاصل از آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

✔ مدارک آموزشی: همه گویندگان، کار خود را با شرکت در دوره‌های گویندگی یا تحت نظر یک مربی شروع کرده‌اند زیرا گویندگی، حرفه‌ای نیست که به صورت خودآموز قابل یادگیری باشد. به همین دلیل داشتن مدرک آموزشی و گذراندن دوره‌های پیشرفته (در صورت رعایت نکات بالا) یکی از مهم‌ترین عواملی است که هم بر روی گرفتن پروژه و هم درآمد گویندگی تاثیر می‌گذارد. 

✔ شهر محل سکونت: با اینکه بیشتر کارها به صورت اینترنتی انجام می‌شود و بعضی از گویندگان به صورت دورکار فعالیت می‌کنند اما شهر محل سکونت هم تاثیر زیادی بر روی درآمد گویندگی به خصوص کسانی که به صورت حضوری کار می‌کنند دارد. 

 

4 روش درآمدزایی از گویندگی

در قسمت قبل در مورد عواملی که باعث افزایش دستمزد گویندگی می‌شد صحبت کردیم. در این قسمت سعی کرده‌ایم در مورد روش‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ها به درآمد رسید توضیحاتی ارائه کنیم.

 

استودیو ضبط صدا

 

1- قرارداد کارمندی: شما می‌توانید با یک مجموعه، قرارداد کارمندی امضا کنید. به این صورت که در طول ماه یک مبلغ مشخص دریافت کرده و گویندگی تعدادی از پروژه‌ها را بر عهده بگیرید. افرادی که به عنوان گوینده در شرکت یا مجموعه‌ای استخدام می‌شوند صرفا کار ضبط محتواهای صوتی با عنوان: تولید پادکست، کتاب صوتی و ... را انجام نمی‌دهند بلکه می‌توانند به عنوان پشتیبان تلفنی، مسئول روابط عمومی، مسئول شبکه‌های اجتماعی و ... فعالیت کنند. داشتن صدای زیبا و رسا شرطی مهم برای افرادی است که می‌خواهند در این حوزه‌ها فعالیت داشته باشند.

2- گویندگی کتاب صوتی و پادکست: اپلیکیشن‌های پادکست و کتاب صوتی  دو نمونه از شبکه‌های اجتماعی هستند که در چند سال اخیر با استقبال زیادی روبه رو شده‌اند. شما هم می‌توانید با فعالیت در حوزه گویندگی کتاب صوتی و پادکست، درآمد خوبی از این راه کسب کنید. برای این کار کافیست در سایت‌های کتاب صوتی و پادکست درخواست خود را ثبت کنید. البته در نظر داشته باشید که در ابتدای راه قراردادهایی با ارزش مالی بالا نخواهید داشت. همانطور که در قسمت قبل گفتیم برای اینکه به عنوان یک گوینده پادکست و کتاب صوتی قراردادهایی با مبلغ قابل توجه داشته باشید باید مهارت‌های خود را تقویت کنید.

3- صداگذاری بر روی تیزر تبلیغاتی: تیزرهای تبلیغاتی یکی از پردرآمدترین حوزه‌ها برای گویندگان است. شما می‌توانید با شرکت در پروژه تبلیغاتی و تولید نریشن تبلیغاتی به درآمد قابل توجهی برسید. در این بخش، از صدای شما برای قسمت‌هایی از کلیپ استفاده می‌شود که معمولا به صورت چند جمله کوتاه است. صداپیشگی در تیزر تبلیغاتی یکی از بالاترین درآمدهای حوزه گویندگی را دارد. 

4- همکاری با استودیو گویندگی و دوبله: شما می‌توانید به عنوان یک گوینده با استودیوی ضبط صدا و دوبله همکاری کنید. در این حالت، همکاری شما به صورت پروژه‌ای خواهد بود یعنی درآمد شما با توجه به تعداد پروژه‌هایی که اجرا کرده‌اید محاسبه می‌شود. این روش یکی از جذاب‌ترین روش‌های گویندگی است زیرا در عین اینکه درآمد قابل قبولی دارید تجربه و مهارت زیادی هم کسب می‌کنید.

 

گویندگی متن

 

مهارت‌هایی که درآمد یک گوینده را افزایش می‌دهد

داشتن بعضی از مهارت‌ها به صورت مستقیم بر روی درآمد شما به عنوان گوینده تاثیر ندارد اما باعث می‌شود بهتر از پس چالش‌های پیش‌رو بر بیایید و به طبع این موضوع درآمد بیشتری هم کسب کنید. مهم‌ترین مهارت‌ها عبارتنداز:

میکس و مستر: بعد از اتمام گویندگی نوبت به ادیت محتوای صوتی می‌رسد. اگر بتوانید مراحل انتخاب موزیک و صداگذاری یا میکس و مستر پروژه را خودتان انجام دهید قطعا قادر خواهید بود پروژه‌های بیشتری بگیرید (به خصوص اگر فریلنس باشید). ضمن اینکه درآمدتان از دریافتی یک گوینده معمولی بیشتر می‌شود زیرا کارهای گویندگی و تنظیم محتوای صوتی را خودتان انجام داده‌اید.

 

گویندگی کتاب صوتی

 

ویرایش متن: متن‌هایی که برای گویندگی در اختیار شما قرار می‌گیرد بدون شک ایرادات جزئی یا کلی خواهد داشت. در این زمان اگر شما قادر باشید این ایرادات نگارشی یا محتوایی را برطرف کنید در واقع باعث بالارفتن کیفیت کار می‌شوید. خواندن یک متن بدون رعایت نکات نگارشی  به مخاطب این حس را القا می‌کند که گوینده توانایی لازم برای انتقال احساسات را ندارد. در نتیجه، مهارت در نویسندگی و ویراستاری متن باعث جلوگیری از مشکلات این‌چنینی می‌شود.

آموختن زبان دوم: مسلط بودن بر روی زبان‌های دیگر وجه تمایز گویندگان چند زبانه با گویندگان معمولی است. اگر یک گوینده تسلط کافی بر روی سایر زبان‌ها داشته باشد به گونه‌ای که بتواند با آن زبان اجرا کند می‌تواند بازار کار خوبی داشته باشد زیرا تعداد گویندگان دوزبانه هنوز به قدری نرسیده که بازار کارشان اشباع شده باشد.

اگر می‌خواهید درآمد خوبی از گویندگی کسب کنید...

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کرده‌ایم برای کسب درآمد از گویندگی نیاز به استعداد، کسب تجربه و مهارت دارید. برای به دست آوردن این ویژگی‌ها شما باید در ابتدا به خوبی آموزش ببینید تا بتوانید تمرین‌های مناسبی انجام دهید و در نهایت صدای پخته‌ای داشته باشید. ما در استودیوی تبلیغاتی انعکاس با برگزاری دوره‌ آموزش گویندگی از مبتدی تا حرفه‌ای به شما کمک می‌کنیم تا در این مسیر پیشرفت کرده و تبدیل به یک گوینده با ارزش شوید. 

بیشتر بخوانید

9 مورد از مهم‌ترین اصطلاحات گویندگی
9 مورد از مهم‌ترین اصطلاحات گویندگی

اصطلاحات گویندگی یا لغت‌نامه گویندگی عبارت‌هایی است که گویندگان و افراد مرتبط با این حرفه به صورت متداول از آن‌ها استفاده می‌کنند. این اصطلاحات عموما برای نقش گویندگان به کار می‌رود. به طور مثال رُل‌گو یا رئال‌گو و ... اصطلاحاتی هستند که جایگاه گوینده را مشخص می‌کنند.

تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید
تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید

داشتن تجهیزات برای ساخت پادکست چه در استودیو ضبط صدا چه در خانه مهم‌ترین شرط برای ساخت یک پادکست یا محتوای صوتی باکیفیت است. داشتن تجهیزات ضروری است اما انتخاب نوع آن بستگی به بودجه شما دارد. شما برای اینکه بتوانید محتوای صوتی تولید کنید باید هدفون، میکسرصدا، پاپ‌شیلد، بوم صدابرداری و میکروفون داشته باشید.

مهمترین تکنیک های فن بیان و مدیریت گفتوگو
مهمترین تکنیک های فن بیان و مدیریت گفتوگو

اگر می‌خواهید یک سخنرانی حرفه‌ای داشته باشید یا از یک جلسه کاری، موفق بیرون بیاید باید از تکنیک‌های فن بیان استفاده کنید. اصول فن بیان به شما کمک می‌کند تا نظرات و احساسات خود را راحت‌تر به مخاطبتان منتقل کنید.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

دیدگاه ها

  1. مهدی سپاهی فر

    ۵۷۹

  2. مهدی

    شما اموزش گویندگی هم دارید؟

    1. Enekas

      بله میتونید ازش استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶