بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

کتاب صوتی یکی از امکاناتی است که کار را برای افراد اهل مطالعه بسیار آسان کرده زیرا با استفاده از این قابلیت می‌توانند در هر مکان یا زمانی کتاب مورد علاقه خود را دنبال کنند. تلفن همراه این کار را بسیار آسان کرده زیرا با نصب یک برنامه کتاب صوتی در موبایل به راحتی می‌توانند به انواع کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند. تنها نکته‌ای که باید برای نصب اپلیکیشن کتاب صوتی به آن توجه کنید انتخاب یک برنامه کتاب صوتی مناسب است. ما در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر بهترین برنامه کتاب صوتی برای اندروید و آیفون را معرفی کنیم.

 

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندورید

اگر سیستم عامل موبایل شما اندروید است می‌توانید از این اپلیکیشن‌های کتاب صوتی استفاده کنید:

1-Audioble: این برنامه به صورت اختصاصی برای کتاب صوتی و پادکست طراحی شده است. همچنین یکی از جامع‌ترین منابع کتاب صوتی است و برای هر سن یا سلیقه‌ای کتاب صوتی مناسب دارد. اپلیکیشن Audioble بجز کتاب صوتی فایل‌هایی مثل پادکست، برنامه‌های رادیویی ضبط شده و نمایشنامه صوتی را نیز در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه می‌دهد. به همین دلیل در بین سایر اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، لقب بزرگترین مجموعه محتوای صوتی را به خود اختصاص داده.

همانطور که گفتیم این اپلیکیشن جامع امکانات وسیعی دارد. اما جالب‌ترین قابلیت ارائه شده در آن امکان کنترل سرعت پخش است. این یعنی می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید سرعت خوانش متن را کم و زیاد کنید یا حتی بر روی نقطه‌ای خاص مکث داشته باشید. دیگر قابلیت جالبی که این برنامه دارد امکان استفاده رایگان تا 30 روز است. بنابراین می‌توان گفت Audioble برای کسانی که به دنبال بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی رایگان هستند انتخاب مناسبی است.

 

برنامه پادکست برای اندروید

 

2- Google play book: از سال 2018 شرکت گوگل، امکانات کتاب صوتی را به لیست برنامه‌های کاربردی خود اضافه کرد. یعنی گوگل پلی بوک یکی از اپلیکیشن‌های گوگل است که قابلیت پخش انواع کتاب صوتی را هم دارد. این مجموعه فقط مخصوص کتاب صوتی نیست و  شما می‌تواند انواع محتواهای دیجیتال مثل کتاب الکترونیکی و کتاب مصور را نیز از آن دانلود کنید.

در صورت استفاده از اپلیکیشن Google play book می‌توانید از طریق حساب گوگل خود با دستگاه‌های مختلف، کتاب صوتی مورد نظرتان را دانلود کنید. برای مثال اگر این اپلیکیشن را در لپ‌تاب خود دانلود کرده‌اید می‌توانید با کمک حساب کاربری از طریق موبایل نیز از آن استفاده کنید. ضمنا این برنامه کاملا رایگان بوده و قابلیت استفاده به صورت آفلاین را نیز دارد.

3- Librivox: علاقه‌مندان به کتاب صوتی کلاسیک می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در حال حاضر برنامه Librivox بیش از 24 هزار کتاب صوتی دارد در نتیجه می‌توان گفت احتمال پیدا کردن کتاب صوتی دلخواهتان در این فضا بسیار زیاد است.یکی از ویژگی‌های مهم این اپلیکیشن قابلیت آپلود کتاب صوتی است. به بیان ساده‌تر شما می‌توانید کتاب صوتی خود را ضبط کرده و در این فضا به اشتراک بگذارید. در نتیجه می‌توان گفت برنامه Librivox همیشه مطالب جدیدی برای ارائه به کاربران خود دارد. استفاده از این اپلیکیشن نیز رایگان است و همچنین قابلیت استفاده در سیستم عامل IOS را نیز دارد.

 مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه شامل: قابلیت تنظیم زمان یا توقف پخش، جستوجو طبق موضوع، نام گوینده یا نام کتاب صوتی، امکان پخش آفلاین، ایجاد لیست کتاب‌های مورد علاقه شخصی و خواندن نظرات سایر افراد در مورد آن محتوا می‌شود.

 

 

Amazon Kindel -4: اگر به دنبال یک اپلیکیشن کتاب صوتی جامع و کامل می‌گردید بهترین انتخاب برای شما این اپلیکیشن است. زیرا تعداد بسیار زیادی مجله و کتاب معروف یا غیر معروف را در خود جای داده است. Amazon Kindel یک اپلیکیشن کتاب صوتی انگلیسی است که با استفاده از دیکشنری‌ها می‌توانید کتاب‌ها را با زبان دلخواه گوش کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن شامل: امکان استفاده از نسخه رایگان کتاب‌ها. خرید کتاب‌های صوتی پولی، تنظیم المان‌های صفحه مثل فونت و رنگ بک‌گراند. امکان شنیدن بخش کوتاهی از کتاب‌های پولی قبل از خرید. قابلیت مطالعه بر روی دستگاه‌های دیگر با استفاده از ابزار Sync your book و استفاده از نسخه صوتی یا نسخه الکترونیکی کتاب به صورت پیوسته می‌شود. 

5- طاقچه: طاقچه یک اپلیکیشن کتاب صوتی فارسی است که ابتدا برنامه‌ای برای دانلود کتاب الکترونیکی بود. این اپلیکیشن از سال 95 به صورت رسمی اقدام به انتشار کتاب صوتی کرد. با این کار یکی از بزرگترین مشکل طرفداران کتاب صوتی برطرف شد زیرا به راحتی به کتاب‌های صوتی فارسی دسترسی پیدا کرده بودند. لازم به ذکر است که برنامه طاقچه حق کپی‌رایت آثار منتشر شده را حفظ می‌کند.

مهم‌ترین امکانات اپلیکیشن طاقچه شامل موارد روبه‌رو می‌شود : قابلیت تنظیم سرعت و تعیین زمان توقف پخش، امکان پرداخت آسان برای نسخه‌های پولی کتاب صوتی یا الکترونیکی، دسته‌بندی انواع محتوا مثل ادبیات، تاریخ، فلسفه و امکان ایجاد لیست پخش مورد علاقه. لازم به ذکر است که اپلیکیشن کتاب صوتی طاقچه برای گوشی‌های آیفون نیز قابل استفاده است.

 

برنامه کتاب صوتی

 

6- گویا: اپلیکیشن کتاب صوتی گویا نسخه‌های متنوعی از کتاب‌های ایرانی و خارجی را در خود جای داده است. آثار منتشر شده در گویا قیمت‌گذاری شده‌اند ولی شما می‌توانید در صورت تمایل بخشی از کتاب مورد نظرتان را به صورت رایگان گوش کنید. امکانات برنامه گویا شامل این موارد می‌شود: تنظیم سرعت پخش محتوا، دانلود کتاب و استفاده از آن به صورت آفلاین، قیمت‌های بسیار ارزان‌تر از سایر اپلیکیشن‌های کتاب صوتی فارسی و امکان تنظیم زمان توقف.

 

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای آیفون

اگر به دنبال بهترین برنامه‌های کتاب صوتی آیفون هستید می‌توانید یکی از اپلیکیشن‌های زیر را انتخاب و نصب کنید:

1-Apple books: این اپلیکیشن یکی از برنامه‌هایی است که شرکت اپل برای شنیدن کتاب صوتی معرفی کرده. اپل بوک یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی‌های آیفون و آیپد بوده و همچنین جز بهترین اپلیکشن‌های کتاب صوتی برای آیفون شناخته می‌شود. تنها محدودیت این برنامه قابل عرضه نبودن در همه کشورها است.

مهم‌ترین ویژگی‌های Apple books عبارتند از: این برنامه در دیگر دستگاه‌های کمپانی اپل مثل مک، آیپد و ساعت‌های هوشمند (اپل واچ) قابل اجرا است. دارای ویژگی Family sharing (که با استفاده از آن می‌توانید کتاب صوتی مورد علاقه خود را با حداکثر 5 عضو دیگر به اشتراک بگذارید) است و قابلیت دانلود کتاب‌ها به صورت رایگان را هم دارد.

 

اپلیکیشن کتاب صوتی

 

2- Libby: عملکرد این اپلیکیشن کمی با سایرین متفاوت است. شما با استفاده از برنامه کتاب صوتی Libby می‌توانید به کتابخانه صوتی دسترسی داشته باشید و به صورت رایگان از کتاب‌های موجود در آن استفاده کنید. اپلیکیشن Libby یک روش آسان و کاملا امن برای شنیدن کتاب صوتی است.

 اما در صورتی که کتابخانه محل زندگی شما نسخه صوتی از کتاب‌ها نداشته باشند این برنامه برای شما کاربردی نخواهد داشت. مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن عبارتنداز: امکان دسترسی و ثبت نام در چنیدن کتابخانه به صورت همزمان، دانلود نسخه رایگان کتاب‌ها و دریافت کتاب با استفاده از لوکیشن منطقه.

3-Scribed: بدون تردید این اپلیکیشن یکی از بهترین برنامه های کتاب صوتی  آیفون است زیرا قابلیت‌هایی فراتر از پخش کردن فایل صوتی در نسخه ios دارد. برای عضویت در اپلیکیشن Scribed شما باید هزینه عضویت در آن که حدودا 10 دلار در ماه است را پرداخت کنید اما دیگر نیازی به پرداخت هزینه در هیچ اپلیکیشن کتاب صوتی ندارید. مهم‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن Scribed عبارتند از: قابلیت پخش فایل‌ها توسط اپل واچ، بدون نیاز به موبایل و داشتن محتواهای مختلف مثل: موسیقی، کتاب صوتی، الکترونیکی، مجله، مقاله و ... .

 

اگر قصد ضبط پادکست و کتاب صوتی را دارید ...

اگر برای ساخت پادکست  نیاز به اپراتور، تجهیزات و استودیوی ضبط صدا دارید می‌توانید روی کمک تیم ما حساب کنید. کارشناسان ما در استودیو انعکاس راهنمایی های لازم در مورد هزینه اجاره استودیو ضبط، نوع همکاری و ... را ارائه می‌کنند. برای برقراری ارتباط با ما می‌توانید با شماره 02128422354 تماس گرفته و یا از طریق فرم پایین صفحه درخواست خود را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید

کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران
کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران

کتاب صوتی یا کتاب گویا متن کتابی است که توسط یک گوینده با صدای دلنشین و لحن مناسب خوانده شده و به صورت یک فایل صوتی، قابل انتشار و استفاده است. این محتوای صوتی برای آموزش کودکان، استفاده نابینایان و علاقه‌مندان کتاب کاربرد دارد.

دستگاه کتابخوان چیست ؟ فواید کتاب الکترونیک
دستگاه کتابخوان چیست ؟ فواید کتاب الکترونیک

کتاب الکترونیک دستگاهی شبیه به تبلت است اما در واقع تبلت نیست و دستگاهی با نور بهینه شده برای خواندن کتاب یا هر محتوای متنی است. کتاب الکترونیک وسیله‌ای است که شما می‌توانید با استفاده از آن چندین کتاب را همیشه همراه خود داشته باشید.

چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟
چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

درآمدزایی از محتوای صوتی مهم‌ترین دغدغه کسانی است که با دید سرمایه گذای به این حرفه نگاه می‌کنند. برای کسب درآمد از تولید و فروش محتوای صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین‌ آن‌ها بارگزاری محتوا در اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، سایت‌های دانلود، قرار دادن محتوا در پلتفورم‌های اجتماعی و آپلود محتوا در سایت شخصی است.

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

دیدگاه ها

  1. سما

    برای نصب روی گویشی آیفون کدوم یکی از همه بهتره؟

    1. Enekas

      خیلی تفاوتی نداره بستگی داره خودتون با چی راحت تر باشید

  2. طلا

    ساخت پادکست یکی از کارهاییه که صرفا با یک گوشی ساده نمیشه حرفه ای پیش رفت .

  3. مریم محسنی

    بسیار عالی

  4. امیرحسین

    برای تولید کتاب صوتی مجوزی لازم هست که از ناشر کتاب گرفته بشه؟

    1. Enekas

      سلام وقت بخیر باید با ناشر و نویسنده هماهنگی انجام شود.

  5. محمدرضا

    عالی بود،واقعا مطالب سایتتون آموزندست

  6. مهدی

    ممنون از مطلب مفیدتون، اپلیکیشن های کست باکس و اپل پادکست هم کاش معرفی میکردین

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶