دستگاه کتابخوان چیست ؟ فواید کتاب الکترونیک

دستگاه کتابخوان یک ابزار بهینه شده برای خواندن کتاب است. این دستگاه یک قابلیت اختصاصی دارد آن‌ هم نمایش نوشته‌های یک کتاب با بهترین تصویر و کمترین احتمال آسیب به چشم است. کتاب الکترونیک، ظاهری شبیه به تبلت دارد اما کاربرد آن بسیار متفاوت است که در قسمت‌های بعد به آن اشاره خواهیم کرد. دستگاه‌های کتابخوان انواع مختلفی دارند که همگی با بهینه‌ترین نور به شما در راحت‌تر خواندن کتاب کمک می‌کنند.

 

کتاب الکترونیک چیست؟

در دنیای امروز استفاده از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و ...  برای خواندن متن‌های بلند یا کتاب‌ها افزایش پیدا کرده. این در صورتی است که استفاده بیش از اندازه از وسایل الکترونیکی برای انسان مشکل‌ساز است. صفحه نمایشگر این وسایل الکترونیکی، نقاط نورانی مشخصی دارند که با روشن کردن آ‌ن‌ها باعث دیده‌شدن تصویر یا متن می‌شوند.

محققان برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی دستگاهی الکترونیک معرفی کرده‌اند که برای کتاب خواندن ساخته شده است. دستگاه کتابخوان یا e-book reader وسیله‌ای شبیه به تبلت است که تنها کاربرد آن استفاده به عنوان کتاب است. دقت کنید که برخلاف تصور بیشتر افراد کتابخوان، تبلت نیست و کاربرد‌های آن را ندارد.

 

 

انواع دستگاه کتابخوان

انواع مختلفی از دستگاه‌های کتابخوان در بازار وجود دارد که کارایی آن‌ها مشابه یکدیگر بوده و فقط مزیت و معایبی هر چند کم نسبت به یکدیگر دارند. محبوب‌ترین نوع این دستگاه‌ها شامل:

آمازون کیندل پیرو: این دستگاه یکی از محبوب‌ترین انواع کتابخوان است که توسط کمپانی آمازون ارائه شده. مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه عبارتنداز: کیفیت تصویر بالا (نسبت به مدل‌های دیگر)، ضدآب بودن، سیستم تایپ به‌روز و 4 گیگ حافظه داخلی. این دستگاه به دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی هنوز هم یکی از کتابخوان‌های حرفه‌ای است. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه به کتاب‌فروشی کیندل دسترسی پیدا کرده و از چهار میلیون کتابی که دارد استفاده کنید. 

آمازون کیندل مدل 2019: این دستگاه برخلاف مدل قبلی ضخامت کم و وزن پایینی دارد و بهترین انتخاب برای استفاده طولانی مدت است. مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از: حافظه 4 گیگابایت، رزلوشن مناسب و قابلیت اتصال به وای‌فای. تنها ایرادی که می‌توان از این دستگاه گرفت این است که در صورت تماس با آب به طور کامل از کار می‌افتد.

فیدبوک: کتابخوان‌های زیادی از نسخه فارسی کتاب‌ها پشتیبانی می‌کنند اما هیچکدام نمی‌توانند مانند یک کتابخوان ایرانی برای کاربران فارسی زبان مفید باشند. فیدبوک یکی از نمونه‌های دستگاه کتابخوان فارسی است و مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارتند از: نور پس زمینه بهینه شده، نمایشگر 6 اینچی، داشتن چند دکمه فیزیکی برای عوض کردن صفحات کتاب و قابلیت ذخیره باتری تا 12 روز.

 

 

برتری کتابخوان نسبت به کتاب چاپی و ...

هنوز اولویت اول برخی افراد علاقه‌مند به کتابخوانی استفاده از کتاب‌های چاپی یا فیزیکی است. این افراد معتقد هستند که هیچ یک از ابزار کتابخوانی مثل موبایل، تبلت، کتاب صوتی، کتاب الکترونیکی و حتی اپلیکیشن‌های کتاب صوتی هم نمی‌توانند حس کتابخوانی را منتقل کنند. این در صورتی است که شرایط زندگی امروزی زمان مطالعه افراد را به شدت کاهش داده بنابراین باید گفت که استفاده از این ابزار به ویژه دستگاه کتابخوان مزیت‌های بی‌شماری نسبت به روش سنتی کتاب‌خواندن و حتی استفاده از تبلت یا موبایل برای این منظور دارد. مهم‌ترین دلایلی که می‌توان به آن‌ها برای اثبات این موضوع استناد کرد شامل موارد زیر می‌شود:

* صفحه نمایش دستگاه کتابخوان مجهز به امکاناتی به نام جوهر مغناطیسی است. این در صورتی است که مانیتور تبلت، موبایل و ... با تکنولوژی نقاط روشن کار می‌کنند. جوهر مغناطیسی (برخلاف نقاط روشن تبلت) فقط با بازتاب نور محیط کار می‌کند در نتیجه هیچ نور آزاردهنده‌ای از صفحه نمایشگر کتابخوان منتشر نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان از این دستگاه در محیط‌های کم‌نور استفاده کرد. البته در بعضی مدل‌های جدید از چراغ فرانت لایت استفاده می‌کنند. این چراغ به شما امکان استفاده از کتابخوان در هنگام تاریکی را می‌دهد.

* در واقع تکنولوژی جوهر مغناطیسی از خستگی چشم‌ها و ایجاد مشکلات ثانویه در هنگام کتاب خواندن جلوگیری می‌کند. ضمنا نور منعکس شده از این دستگاه به قدری بهینه شده است که شما می‌توانید در زیر نور مستقیم خورشید هم به راحتی از آن استفاده کنید. این در صورتی است که صفحه نمایشگر موبایل در زیر نور مستقیم به راحتی قابل مشاهده نیست.

 

 

*دستگاه کتابخوان مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به موبایل و تبلت دارد. دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ، موبایل و تبلت کاربردهای زیادی دارند و در واقع برای مقاصد گوناگون استفاده می‌شوند. استفاده از چندین قابلیت یا اپلیکیشن به صورت همزمان باعث مصرف انرژی بیشتری در این ابزار می‌شود. این در صورتی است که از کتابخوان فقط برای یک منظور استفاده می‌کنیم آن هم خواندن کتاب است. این دستگاه به قدری مصرف برق باتری پایینی دارد که شما می‌توانید با یک بار شارژ کردن، هفته‌ها از آن استفاده کنید.

* مهم‌ترین نکته‌ای که برای دستگاه کتابخوان مزیت محسوب می‌شود امکان دسترسی به دنیای نامحدود کتاب‌های الکترونیکی است. شما می‌توانید با داشتن یک دستگاه کتابخوان، انواع متنوعی از کتاب‌ها را با خود حمل کنید و هر زمان که تمایل داشتید مطالعه کنید. بنابراین محدودیتی در نوع استفاده یا شرایط استفاده از کتاب را نخواهید داشت. امکان حمل‌ونقل آسان اولین چیزی بود که افراد را به استفاده از دستگاه کتابخوان و یا حتی ساخت کتاب صوتی ترغیب کرد. 

اگر شما یک کتابخوان حرفه‌ای هستید و یا به هر دلیلی نیاز به همراه داشتن کتاب‌، مجله و مقاله‌های زیادی دارید. استفاده از دستگاه کتابخوان یک امر حیاتی برای شما است. ممکن است با خود بگویید که استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌های کتاب صوتی ایده بهتری است. اما این در صورتی است که مدت زمان زیادی را برای خواندن کتاب اختصاص ندهید چون در این صورت دچار عوارضی مثل ضعیف شدن چشم یا سردرد‌های مقطعی می‌شوید. دستگاه کتابخوان وسیله‌ای است که با بهینه‌ترین نور به شما کمک می‌کند تا از کتاب خواندن لذت ببرید. 

استفاده از دستگاه کتابخوان به شرطی مفید است که شما بخواهید از روی یک نوشته روخوانی کنید در غیر این‌ صورت تاثیر مثبتی بر روی روند کتاب خواندن ندارد. اگر برای استفاده از دستگاه کتابخوان هم محدودیت‌هایی مثل کم بودن زمان، بینایی ضعیف و ... دارید می‌توانید از کتاب صوتی استفاده کنید. کتاب صوتی به شکل یک فایل در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مربوط به محتوای صوتی قرار داده می‌شود تا برای همه مشترکین قابل استفاده باشد. چنانچه شما ناشر، نویسنده و مترجم کتاب هستید می‌توانید برای ساخت کتاب صوتی با شماره تلفن 02128422354 تماس گفته و با کارشناسان استودیو انعکاس در ارتباط باشید.

 

اگر به دنبال جایگزینی برای کتاب کاغذی هستید...

حالت‌های دیگر کتاب کاغذی ، دستگاه کتابخوان و کتاب صوتی است. در این میان کتاب صوتی مزایای بیشتری نسبت به کتاب کاغذی و دستگاه کتابخوان دارد زیرا دسترسی و استفاده از کتاب گویا بسیار آسان‌تر ازکتاب الکترونیک است. اگر به دنبال تولید و انتشار کتاب صوتی هستید می‌توانید با ما در استودیو تبلیغاتی انعکاس تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید

کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران
کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران

کتاب صوتی یا کتاب گویا متن کتابی است که توسط یک گوینده با صدای دلنشین و لحن مناسب خوانده شده و به صورت یک فایل صوتی، قابل انتشار و استفاده است. این محتوای صوتی برای آموزش کودکان، استفاده نابینایان و علاقه‌مندان کتاب کاربرد دارد.

بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید
بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندروید و آیفون همان اپلیکیشن‌هایی است که کتاب، مقالات و هر محتوای صوتی مورد نیاز را به راحتی در اختبار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌های کتاب صوتی آیفون و اندروید در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند دارای امکانت و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که ما در اینجا به طور مختصر هر کدام را توضیح داده‌ایم.

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

دیدگاه ها

  1. امیرحسین

    ارزان‌ ترین کتابخوان موجود در بازار حدودا چه قیمتی داه؟

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶