پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی که در چندین قسمت منتشر می‌شود پادکست، پادبخش یا تدوین صوتی می‌گویند. پادکست یک محتوای صوتی با ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر فایل‌های صوتی است که در اپلیکیشن پخش صدا، سایت و شبکه‌های اجتماعی قابل پخش است. دسترسی آسان و رایگان بودن بیشتر پادکست‌ها را می‌توان مهم‌ترین مزیت آن‌ها دانست.

 

پادکست چیست ؟

به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن یا سایت‌های مختلف منتشر می‌شود و قابلیت پخش در دستگاه‌هایی مثل تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت و ... را دارند پادکست یا Podcast می‌گویند. مهم‌ترین ویژگی پادکست‌ها این است که به صورت سریالی یا قسمت‌بندی شده منتشر می‌شوند و فرمت RSS یا Really Simple Syndication دارند.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی در مورد پادکست صحبت کنیم اینطور باید بگوییم که: کلمه پادکست به معنی پخش همگانی است و از ترکیب دو عبارت Ipod (آیپاد) و Broadcasting (برادکستینگ) تشکیل می‌شود. که البته این دو عبارت مهم‌ترین ویژگی محتواهای صوتی از جمله پادبخش‌ها را توضیح می‌دهند. 

 

انواع پادکست

* مهم‌ترین دسته‌بندی‌ که برای پادکست‌ها وجود دارد، دسته‌بندی بر اساس موضوع و فرمت آن‌ها است که هر کدام از این محتواها بر اساس شیوه و هدف خاصی تولید و منتشر می‌شوند. موضوعات پادکست دسته یا طبقه‌بندی خاصی ندارد در واقع به تعداد موضوعاتی که کتاب، مقاله، داستان و ...  وجود دارد پادکست هم داریم که مهم‌ترین یا پرطرفدارترین آن‌ها شامل: روانشناسی، پزشکی، داستانی و آموزشی است. اما فرمت پادکست‌ها انواع مختلفی دارد که هر کدام از این فرمت‌ها برای موضوعات مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین فرمت‌های پادکست عبارتنداز:

* پادکست یک نفره (Monologue-Padcast): ساده‌ترین و البته رایج‌ترین نوع ضبط پادکست، استفاده از یک گوینده است. در این حالت یک نفر به عنوان نریتور راجع به یک موضوع مشخص شروع به صحبت کردن می‌کند. این سبک از تولید محتوا برای انواع محتواهای صوتی قابل استفاده است. تنها نکته‌ای که در استفاده از این سبک وجود دارد این است که گوینده آن باید با تغییر لحن، تن صدا و استفاده از حالت‌های مختلف در زمان گویندگی تلاش کند که فضای یکنواخت و خسته‌کننده‌ای برای مخاطبان به وجود نیاید.

* پادکست مکالمه‌ای (CO-Hosted Padcast): به این نوع از ضبط محتوای صوتی، پادکست دومیزبانه هم گفته می‌شود و به این صورت است که دو نفر با هم مکالمه و تبادل نظر می‌کنند. در این نوع اجرا همیشه دو میزبان یا دو گوینده وجود دارد اما گاهی ممکن است به فراخور موضوع بحث، یک نفر دیگر به عنوان میهمان برنامه در یک یا چند اپیزود حضور داشته باشد.

 

 

  • پادکست گفت وگو محور (Interview Padcast): پادکست گروهی یا میزگرد معمولا با شرکت دو یا چند میزبان و چند نفر به عنوان میهمان ضبط می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای مدیریت بهتر مصاحبه از چند میزبان استفاده شود. این نوع از محتواهای صوتی عموما زمان طولانی‌تری نسبت به سایرین دارند. بنابراین مدیریت آن‌ها کار دشواری است. استفاده از چند مجری و تقسیم وظایف بین آن‌ها کمک می‌کند ضبط پادکست با نظم بیشتری انجام شود. مهم‌ترین محتواهایی که با این سبک ضبط می‌شوند شامل: مصاحبه در مورد شغل افراد و نقد کتاب یا فیلم است.

* پادکست ترکیبی (Hybrid Padcasts): بعضی از پادکست‌ها ترکیبی از چند نوع پادکست هستند. به طور مثال ممکن است شما یک محتوای داستانی را گوش کنید که در بخشی از آن یک نفر در حال مصاحبه با شخص یا اشخاص دیگری است. به این نوع محتواهای صوتی، پادکست ترکیبی گفته می‌شود. در واقع شما اجازه دارید برای تهیه Hybrid Padcasts از هر فرمتی دیگری هم استفاده کنید. البته این روش به شرطی قابل اجرا است که موضوعات تمام بخش‌ها به یکدیگر مرتبط باشند. 

 

فواید یا ویژگی‌های پادکست

همانطور که در قسمت‌های قبلی گفتیم پادکست یک فایل صوتی معمولی نیست و ویژگی‌های متمایزی نسبت به کتاب صوتی یا هر محتوای دیگری دارد. چند مورد از ویژگی‌های مهم این محتوای صوتی که باعث ایجاد تفاوت‌های محسوس می‌شوند عبارتند از:

1- بیشتر پادکست‌ها رایگان هستند این یعنی تنها هزینه پرداختی برای دانلود آن‌ها هزینه اشتراک اینترنت است.

2- در مورد هر موضوعی پادکست وجود دارد. همانطور که در قسمت‌های قبلی گفتیم به تعداد محتواهای متنی که وجود دارد موضوع پادکست داریم. وجود تنوع محتوایی باعث می‌شود شما به راحتی به هر نوع محتوایی که در نظر دارید دسترسی پیدا کنید.

3- پادکست‌ها در انحصار ارگان یا سازمان خاصی نیستند. همین موضوع باعث می‌شود خط فکری خاصی را دنبال نکنند یا سانسور نشوند. داشتن چنین ویژگی مهمی باعث می‌شود که مقررات خاصی برای تولید و انتشار این محتواها وجود نداشته باشد. البته در حال حاضر با توجه به محبوبیت این فضا، بعضی از سازمان‌ها با هدف پیش‌برد اهداف خود اقدام به تولید انواع محتواهای صوتی می‌کنند.

4- محدودیتی برای انتخاب لحن و نوع پادکست وجود ندارد. هیچ قانونی هم در رابطه با نحوه انتخاب قالب پادکست وجود ندارد. این نکته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث جذابیت بیشتر آن برای مخاطبان می‌شود زیرا از تکراری شدن فضا جلوگیری می‌کند. زمانی که گوینده با لحن مخصوص خودش شروع به صحبت می‌کند ناخودآگاه فضا صمیمی‌تر و انتقال مفاهیم آسان‌تر می‌شود.

 

 

تفاوت پادکست و کتاب صوتی

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از این دو عنوان ارائه کرد این است که: هر دوی این‌ها، فایل‌های صوتی هستند که به منظور شنیدن یک محتوا تولید و منتشر می‌شوند. با وجود اینکه پادکست و کتاب صوتی شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند (برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به صفحه کتاب صوتی چیست مراجعه کنید) اما در بعضی ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند. این موارد اهمیت زیادی در مسیر تولید تا انتشار محتواهای صوتی ندارند حتی ممکن است در بخش‌هایی با یکدیگر هم‌پوشانی هم داشته باشند. اما با این حال به تعریف آسان‌تر آن‌ها کمک زیادی می‌کنند. 

پادکست، مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است. به بیان بهتر یک محتوای صوتی است که در چند قسمت پخش می‌شود. این محتواها به طور معمول در یک روز خاص (که از پیش تعیین شده) منتشر شده و آماده دانلود هستند. اما کتاب صوتی، ضبط حرفه‌ای متن یک کتاب است که در آن یک یا چند نفر به صورت تخصصی داستان کتاب را روایت می‌کنند. در نتیجه کتاب صوتی برخلاف پادکست در چندین مرحله تکمیل نمی‌شود پس می‌توان آن را یک محصول نهایی دانست.

محتوای پادکست می‌تواند شامل هر چیزی باشد مثل: مصاحبه بین دو یا چند نفر، بحث‌های میزگردی، خلاصه‌ای از یک داستان، توضیح یک رویداد، آموزش و ... . این در صورتی است که محتوای کتاب صوتی از پیش تعیین شده است و نباید هیچ تغییری در سناریوی آن ایجاد شود. در واقع محتوای پادکست، از پیش تعیین شده نیست و می‌توان آن را هر زمانی که نیاز بود تغییر داد اما محتوای کتاب صوتی باید به صورت کامل شبیه به نسخه اصلی آن باشد. 

 

 

تفاوت پادکست و برنامه رادیویی

مراحل ساخت پادکست و برنامه رادیویی شباهت زیادی با هم دارند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تفاوتی بین انواع محتوای صوتی احساس نمی‌کنند. اما با این حال این دو فقط در نحوه ساخت شبیه به هم هستند و محصول نهایی آن‌ها با هم متفاوت است. در واقع پادکست‌ برتری بیشتر و محدودیت‌ کمتری نسبت به برنامه‌ رادیویی دارد. مهم‌ترین دلایلی که می‌توان برای اثبات این ادعا آورد عبارتنداز:

برنامه‌های رادیویی در زمان مشخصی پخش می‌شوند و اگر مخاطب به شنیدن آن تمایل داشته باشد باید در همان زمان این کار را انجام دهد. اما پادکست‌ها این محدودیت را ندارند یعنی مخاطبان هر زمان که تمایل داشتند می‌توانند به سراغ آن فایل صوتی رفته و از آن استفاده کنند. همین موضوع به تنهایی باعث می‌شود تعداد مخاطبان پادبخش‌ها چندین برابر شود. 

برنامه‌های رادیویی مدت زمان محدودی دارند. به طور مثال باید یک برنامه خاص نیم ساعت بر روی آنتن باشد. این در صورتی است که پادکست‌ها هیچ محدودیت زمانی ندارند. این محتواهای صوتی از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا می‌کنند. پادکست‌های آموزشی و گفتوگو محور از جمله محتواهایی هستند که به طور معمول زمان طولانی‌تری دارند.

زمانی که به برنامه رادیویی گوش می‌کنید حق انتخاب زیادی ندارید و باید حتمای پای یکی از محتواهای در حال پخش بنشینید. اما اگر مخاطب پادکست باشید می‌توانید یک پلی لیست از محتواهای محبوبتان تهیه کرده و هر زمان که تمایل داشتید همان فایل را گوش دهید. از طرفی پادکست‌ها محدودیت تولید ندارند و سازندگان آن می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند اقدام به ساخت ادامه آن کنند. این در حالی است که برنامه‌های رادیویی باید طبق کنداکتور تولید و پخش شوند.

 

 

تفاوت پادکست و ویدیوکست

* برای درک بهتر تفاوت‌ این دو در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که ویدیوکست چیست؟ ویدیوکست یک محصول ویدیویی، صوتی است. به بیان ساده‌تر، ویدئوکست یا ویدیوپادکست (Video Padcast) همان پادکست است که در قالب محتوای تصویری ارائه می‌شود. پادبخش‌ها به صورت محتوای صوتی ضبط می‌شوند و در اپلیکیشن‌های پخش پادکست قرار می‌گیرند. اما از زمانی که ویدئوکست به این محتواها اضافه شد تعامل و برقراری ارتباط را برای مخاطبان آسان‌تر کرد. این تعامل به همراه اضافه کردن ویژگی‌هایی مثل: زبان بدن، تغییر حالت چهره و المان‌های بصری جذاب، صورت می‌گیرد. در نتیجه می‌توان گفت ویدئوکست‌ها مخاطبان بیشتری را به دنیای محتوای صوتی جذب کرده‌اند. 

* پادکست‌ها بخشی از فایل‌های صوتی هستند و فقط به عنوان یک محتوای صوتی قابل استفاده‌اند. اما می‌توان از ویدیوپادکست‌ها محتواهای مختلفی برای انواع پلتفورم‌ها تولید کرد. به عنوان مثال: بخشی از مطالب گفته شده در ویدیو را به عنوان توضیحات یک پست انتخاب کرد؛ یا بخشی از ویدئو را به عنوان پست، IGTV و استوری در پلتفورم‌هایی مثل تیک‌تاک یا اینستاگرام استفاده کرد.

* تفاوت دیگری که می‌توان بین پادکست و ویدیوکست درنظر گرفت قابلیت اشتراگ‌گذاری است. محتواهایی مثل پادکست را فقط می‌توان بر روی اپلیکیشن‌ و سایت‌های پخش محتوای صوتی قرار داد. به همین دلیل مخاطبان آن فقط کسانی هستند که این اپلیکیشن‌ها را داشته باشند یا برای شنیدن پادکست به سایت‌ها مراجعه کنند. اما ویدئوپادکست محتوایی است که در انواع شبکه‌های اجتماعی قابلیت اشتراگ‌گذاری و مهم‌تر از آن جذب مخاطب را دارد.

 

اگر قصد تولید پادکست یا محتوای صوتی را دارید ...

اگر قصد دارید با تولید پادکست، کتاب صوتی وهر محتوای صوتی دیگری کسب درآمد کنید باید با توجه به اصول و قوائد حرفه‌ای آن فضا رفتار کنید. چرا که (رفتار حرفه‌ای به خصوص در ابتدای مسیر) باعث می‌شود شما به عنوان یک فرد کاربلد شناخته شده و پیشرفت کنید. تیم تولید محتوای انعکاس در این مسیر به شما کمک می‌کند تا بهترین محصول خود را تولید کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 02122844846 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟
چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

درآمدزایی از محتوای صوتی مهم‌ترین دغدغه کسانی است که با دید سرمایه گذای به این حرفه نگاه می‌کنند. برای کسب درآمد از تولید و فروش محتوای صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین‌ آن‌ها بارگزاری محتوا در اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، سایت‌های دانلود، قرار دادن محتوا در پلتفورم‌های اجتماعی و آپلود محتوا در سایت شخصی است.

کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران
کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران

کتاب صوتی یا کتاب گویا متن کتابی است که توسط یک گوینده با صدای دلنشین و لحن مناسب خوانده شده و به صورت یک فایل صوتی، قابل انتشار و استفاده است. این محتوای صوتی برای آموزش کودکان، استفاده نابینایان و علاقه‌مندان کتاب کاربرد دارد.

بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید
بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندروید و آیفون همان اپلیکیشن‌هایی است که کتاب، مقالات و هر محتوای صوتی مورد نیاز را به راحتی در اختبار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌های کتاب صوتی آیفون و اندروید در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند دارای امکانت و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که ما در اینجا به طور مختصر هر کدام را توضیح داده‌ایم.

تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا
تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا

ضبط کردن یک فایل صوتی در خانه بجز مهارت نیاز به تجهیزات هم دارد. اگر می‌خواهید یک استودیو ضبط صدای خانگی داشته باشید باید مهم‌ترین تجهیزات ضبط صدا مثل: میکروفون، کارت صدا، هدفون، اسپیکر مانیتورینگ و اتاق آکوستیک یا اتاقک آکوستیک را فراهم کنید. داشتن تجهیزات دیگری مثل پایه میکروفون، برای شما مفید است اما ضروری نیست.

دیدگاه ها

  1. داود

    بسیار عالی بود

  2. امین

    برای تبلیغات پادکست هم شما خدمتی دارین؟

    1. Enekas

      سلام بله ما این کار رو برای کسب و کارها انجام میدیم. لطفا با استودیو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶