تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا

تجهیز استودیوی ضبط صدای خانگی برای ساخت نریشن، پادکست و یا حتی قطعات موسیقی، در ابتدا نیاز به فراهم کردن بعضی از وسایل استودیویی دارد. مهم‌ترین ابزار برای ساخت استودیو ضبط صدا شامل: آکوستیک کردن اتاق (برای جلوگیری از بازتاب صدا) ، تهیه میکروفون برای ضبط صدا، رابط صوتی برای انتقال صداها به کامپیوتر، هدفون و اسپیکر مانیتورینگ برای بهتر شنیدن صداها می‌شود. برای اینکه با نحوه کار و اهمیت استفاده از تجهیزات معرفی‌شده بیشتر آشنا شوید می‌توانید مطالب این صفحه را مطالعه کنید.

 

تجهیزات ضروری برای ساخت استودیوی ضبط خانگی

 تجهیز یک استودیوی خانگی (Home studio) یا حرفه‌ای در قدم اول به بودجه بستگی دارد. یعنی شما می‌توانید در محیط خانه یا هر فضای دیگری یک استودیوی به‌روز را تجهیز کنید که کاربرد ست آپ‌های حرفه‌ای را هم داشته باشند؛ به شرطی که توانایی پرداخت هزینه‌ تجهیزات را داشته باشید. اما می‌توان با مبالغ بسیار پایین‌تر نیز یک استودیو ضبط صدای خوب ساخت. برای این کار تنها کافیست تجهیزاتی را که در قسمت بالا و قسمت‌های بعد به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را تهیه کنید. مهم‌ترین ابزاری که برای ساخت استودیو ضبط صدا مهم است عبارتند از:

میکروفون

میکروفون یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی است که برای تولید پادکست، ضبط نریشن و به طور کلی تولید فایل صوتی به آن نیاز دارید. میکروفون‌هایی که برای این منظور در استودیوهای ضبط وجود دارند در دو حالت کاندنسر یا دینامیک هستند. این دو نوع میکروفون برای ضبط انواع صداها کاربرد دارند اما برای تولید پادکست، بهترین میکروفون‌ها عبارتند از: 

میکروفون USB: این سری از میکروفون‌ها بهترین انتخاب برای کسانی است که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند زیرا اتصال این میکروفون‌ها به لپ تاپ یا کامپیوتر بسیار آسان است و نیازی به تنظیمات پیچیده‌ ندارد. از این میکروفون می‌توان برای ضبط کتاب صوتی نیز استفاده کرد. در نظر داشته باشید که میکروفون یو اس بی، کیفیت بالایی ندارد و برای استفاده حرفه‌ای گزینه مناسبی نیست. 

میکروفون XLR: این میکروفون‌ها کیفیت بهتری نسبت به مدل قبلی دارند و برای افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند مناسب هستند. این سری از میکروفون‌ها را نمی‌توان به طور مستقیم به لپ‌ تاپ وصل کرد بنابراین برای پردازش صدا به یک رابط نیاز است. Audio Interface یک رابط صوتی است که با کمک آن می‌توانید قابلیت پردازش صدا توسط کامپیوتر را فراهم کنید.

میکروفون کاندنسر: یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ضبط صدا در استودیو، میکروفون کاندنسر است. این میکروفون توانایی ضبط صدا و حتی جزئی‌ترین صوت‌ها را دارد بنابراین برای ضبط نریشن، صدای خواننده و ضبط پادکست به صورت حرفه‌ای مناسب است. میکروفون کاندنسر قابلیت‌های زیادی دارد اما در عین‌ حال بسیار حساس و شکننده است بنابراین نباید در محیط‌هایی غیر از استودیو از آن استفاده کرد.

میکروفون دینامیک: اگر به دنبال یک میکروفون مناسب برای ضبط صدا در محیط‌های مختلف هستید بهترین انتخاب برای شما میکرفون دینامیک است. این میکروفون منبع تغذیه ندارد و نسبت به سایر میکروفون‌ها مقرون به صرفه‌تر است. استفاده از میکروفون دینامیک برای افرادی که به صورت حرفه‌ای پادکست تولید نمی‌‍‌کنند یا به منظور انجام گویندگی و نریشن در سطح آماتور از آن استفاده می‌کنند بهترین انتخاب است.

 

 

کارت صدا

کارت صدا وسیله‌ای است که سیگنال‌های آنالوگ را به دیتاهای صوتی تبدیل می‌کند. در این صورت کامپیتور می‌تواند سیگنال‌ها را به صورت اطلاعات قابل فهم دریافت کرده و پردازش کند. به بیان ساده‌تر، کارت صدا باعث اتصال میکروفون به کامپیوتر می‌شود. این اتفاق به وسیله نوعی اتصال مثل USB انجام می‌شود. Audio Interface یا کارت صدا قادر است برعکس این فرایند را نیز انجام دهد. یعنی دیتاها را از کامپیوتر گرفته و آن‌ها را تبدیل به صدای قابل پخش کند.

اگر قصد ضبط موسیقی و مانیتورینگ صدا در سطح حرفه‌ای را دارید کارت صدای اختصاصی انتخاب بهتری نسبت به کارت صدای کامپیوتر است. کارت صداهای اختصاصی از نظر فنی عملکرد بهتری نسبت به موارد دیگر دارند زیرا از کیفیت صدا و حتی ورودی و خروجی بهتری برخوردارند. این در حالی است که آدیو اینترفیس یا کارت صدای کامپیوتر فقط یک ورودی و یک خروجی استودیویی line level و یک خروجی هدفون هستند. از طرفی تاخیر در دریافت سیگنال‌های آنالوگ و اختلال ایجاد شده به واسطه ایجاد نویزهای مخرب، تاثیرات نامطلوبی بر روی کیفیت صدا می‌گذارند. به طور کلی کارت‌ صداهای کامپیوتری فقط برای اتصال 2 اسپیکر و اجرای فایل‌هایی مثل mp3 مناسب‌اند.

 

 

هدفون و اسپیکر برای مانیتورینگ

در ابتدا باید بگوییم که منظور از مانیتورینگ، گوش کردن و آنالیز صداها از جنبه فنی و موسیقیایی و از بین بردن ایرادات صدا است. برای اینکه بتوانید این کار را به نحو احسن انجام دهید نیاز به یک هدفون حرفه‌ای دارید؛ چون با استفاده از این وسیله شما قادر خواهید بود جزئی‌ترین صداها را شنیده و در موردشان تصمیم‌گیری کنید. هدفون‌هایی که برای مانیتورینگ صدا استفاده می‌شوند به طور معمول چند ویژگی بهتر نسبت به نمونه‌های معمولی دارند. مثل: پاسخ فرکانس بهتر و واضح‌‌تر، طول عمر طولانی‌تر و راحتی بیشتر در هنگام استفاده.

شنیدن صداها در هنگام میکس یا ضبط صدا اهمیت زیادی دارد زیرا زمانی می‌توان یک ادیت بی‌عیب‌ونقص داشت که بتوان به خوبی شنید. اسپیکر مانیتورینگ وسیله‌ای است که دقیقا به همین منظور تولید می‌شود. این وسیله از لحاظ ظاهری شبیه به بلندگوهای معمولی است اما در واقع ابزاری برای بهتر شنیدن صداها و حذف ایرادات آن در هنگام ضبط است. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که صدای یک ساز را برای استفاده در پادکست ضبط کرده‌اید اگر بعد از اتمام کار متوجه نامطلوب بودن آن در فرکانسی خاص شوید قطعا کار شما با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود. بنابراین استفاده از اسپیکر مانیتورینگ در حین انجام کار بهترین روش برای جلوگیری از اتفاقات این‌چنینی است. 

آکوستیک کردن اتاق

در اینجا آکوستیک به معنی ویژگی‌های بازتاب صدا در اتاق است. زمانی که در یک فضای بسته مثل اتاق یا استودیو ضبط، صدایی تولید می‌شود این صدا در جهت‌های مختلف در اتاق پخش شده و فقط بخش کمی از آن به میکروفون می‌رسد. صداهایی که در اتاق پخش شده‌اند در مدت کوتاهی به میکروفون می‌رسند. این صداها در اثر بازتاب تغییر کرده و طیف متفاوتی با صدای اصلی دارند بنابراین باعث افت کیفیت صدای ضبط شده نخواهد شد. آکوستیک کردن اتاق در حقیقیت مانع از بازتاب صداهای مخرب و افت صدا می‌شود بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تجهیز استودیو ضبط صدای خانگی، آکوستیک کردن فضا است.

 

میدی کنترلر

میدی کنترلر ابزاری برای کنترل صدای آهنگ است. این وسیله به عنوان جایگزین مناسب برای پیانو و سینت سایزرها شناخته می‌شود. به بیان ساده‌تر با استفاده از یک میدی کنترلر می‌توانید سازهای مختلف مثل پیانو و گیتار را در لپ‌تاپ خود انداخته و برای ساخت آهنگ از آن‌ها استفاده کنید. میدی کنترلرها انواع مختلفی دارند و در همه این انواع، کلاویه‌های شبیه به پیانو دارند اما بسیاری از آن‌ها نیز از فیدرها، ناب‌ها تشکیل شده‌اند. این ابزارها امکان کنترل پارامترهای بیشتری را در اختیار می‌گذارند.

 

اگر قصد تجهیز و استفاده از استودیوی ضبط صدا را دارید...

شما می‌توانید با داشتن تجهیزات بالا یک استودیو ضبط صدای خانگی بسازید اما در نظر داشته باشید که برای ارائه پادکست، کتاب صوتی و یا به طور کلی یک فایل صوتی باکیفیت فقط داشتن تجهیزات کافی نیست. به طور معمول تجهیزات با کیفیت در کنار تجربه کافی می‌تواند آن اتفاق خوبی که منتظرش هستید را رقم بزند. در نتیجه همکاری با یک تیم حرفه‌ای و استفاده از تجهیزات به ‌روز یک استودیوی ضبط صدا می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. اگر به دنبال اجاره استودیو ضبط صدا، با ویژگی‌های گفته شده هستید می‌توانید با ما در استودیو انعکاس تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید

چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟
چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

درآمدزایی از محتوای صوتی مهم‌ترین دغدغه کسانی است که با دید سرمایه گذای به این حرفه نگاه می‌کنند. برای کسب درآمد از تولید و فروش محتوای صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین‌ آن‌ها بارگزاری محتوا در اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، سایت‌های دانلود، قرار دادن محتوا در پلتفورم‌های اجتماعی و آپلود محتوا در سایت شخصی است.

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید
تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید

داشتن تجهیزات برای ساخت پادکست چه در استودیو ضبط صدا چه در خانه مهم‌ترین شرط برای ساخت یک پادکست یا محتوای صوتی باکیفیت است. داشتن تجهیزات ضروری است اما انتخاب نوع آن بستگی به بودجه شما دارد. شما برای اینکه بتوانید محتوای صوتی تولید کنید باید هدفون، میکسرصدا، پاپ‌شیلد، بوم صدابرداری و میکروفون داشته باشید.

دیدگاه ها

  1. نیما

    هزینه تجهیز یه استودیو ضبط خانگی حدودا چقدر میشه؟

    1. Enekas

      به موارد مختلف بستگی داره. لطفا با استودیو تماس بگیرید.

  2. مهدی

    برای خرید وسایل مشاوره تلفنی میدید؟

    1. Enekas

      بله حتما

  3. امیرمحمد

    شما فروش تجهیزات برای استودیو خانگی هم دارین؟

    1. Enekas

      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶