تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید

ساخت پادکست کاری نسبتا ساده است و شما برای این کار نیازی به تجهیزات پیشرفته سخت‌افزاری یا نرم افزاری ندارید. تنها کافیست ابزاری مثل: میکروفون، هدفون، نرم افزارهای میکس و مستر و اشتراک سایت فروش پادکست را تهیه کنید. تا بتوانید محتوای صوتی مورد نظر خود را ضبط کنید.

 

1- میکروفون (Microphone)

مهم‌ترین چیز در تولید محتوای صوتی، کیفیت صدا است. بنابراین مهم است که شما از یک میکروفون باکیفیت استفاده کنید. میکروفون‌ها در ابعاد و اشمال مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که میکروفون انتخابی شما کیفیت لازم برای ضبط یک فایل صوتی راداشته باشد. 3 نمونه از میکروفون‌هایی که برای ضبط پادکست مناسب هستند شامل:

میکروفون یواس‌بی (USB): این میکرفون به صورت مستقیم به کامپیوتر متصل می‌شود. میکروفون USB برای افراد تازه‌کار به خصوص کسانی که پادکست خود را با یک گوینده ضبط می‌کنند و یا پادکست‌های گفتگومحور مثل مصاحبه را تنظیم می‌کنند مناسب است. 

 

 

میکروفون ایکس‌ال‌آر (XLR): این میکروفون به صورت مستقیم به کامپیوتر وصل نمی‌شود بنابراین برای افرادی که همیشه به کامپیوتر دسترسی ندارند انتخاب مناسبی است.  میکروفون XLR برای اینکه به کامپیوتر وصل شود نیاز به تجهیزات رابط دارد.برای اتصال این میکروفون به کامپیوتر باید از یک کابل USB استفاده کنید. در این صورت فقط می‌توانید میکروفون را به صورت مستقیم به سیستم وصل کنید. اگر می‌خواهید برای ساخت پادکست یک میکروفون با کیفیت تهیه کنید میکروفون XLR انتخاب خوبی است زیرا کیفیت صدای بالا و اانعطاف‌پذیری خوبی دارد.

میکروفون یقه‌ای: میکروفون یقه‌ای برای افرادی که همیشه یک جا ساکن نیستند گزینه مناسبی است زیرا سبک و قابل حمل است و به راحتی می‌توان در همه جا از آن استفاده کرد. این نوع میکروفن‌ها به راحتی بر روی انواع لباس‌ها قرار می‌گیرند و کیفیت صدای قابل قبولی هم دارند. اگر می‌خواهید پادکست‌های مصاحبه‌ای ضبط کنید و چند گوینده دارید می‌توانید از این نوع میکروفن استفاده کنید زیرا هم جای کمتری می‌گیرد و هم جابه‌جایی آن آسان است. میکروفون Rode Lavalier یکی از بهترین انواع میکروفون یقه‌ای است.

 

 

2- هدفون (headphone)

برخلاف تصور بیشتر افراد هدفون یکی از مهم‌‌ترین تجهیزات ساخت پادکست است. شما باید در هنگام ضبط، صدای ها را به خوبی بشنوید تا در لحظه متوجه مشکلات به وجود آمده شوید. هدفون کمک میکند صداهای تولید‌شده را به صورت دقیق بشنوید بنابراین وسیله‌ای مهم برای ارتقا کیفیت محتوای تولید شده است. وجود هدفون فقط برای تولید پادکست ضروری نیست بلکه برای تولید هر محتوای صوتی نیاز به هدفون است به طور مثال اگر یک مصاحبه آنلاین را اجرا می‌کنید برای شنیدن صدای مهمان نیاز به هدفون دارید. برای این کار، شما نیازی به استفاده از هدفون گران‌قیمت و پیشرفته ندارید فقط باید از مدلی استفاده کنید که میکروفون نداشته باشد زیرا مدل‌های میکروفون دار معمولا کیفیت پایینی دارند.

 

 

3- پاپ شیلد (pop filter)

قطعا شما هم با این مشکل مواجه شده‌ای که هنگام صحبت پشت میکروفون صداها را به صورت نویزدار می‌شونید. به عنوان مثال در پشت میکروفون صدای ب و پ به صورت تشدیددار شنیده می‌شود. این مشکل به دلیل فیلتر نشدن صداها اتفاق می‌افتد به همین دلیل برای رفع آن از پاپ شیلد یا پاپ فیلر استفاده می‌کنیم. پاپ فیلر یک صفحه مشبک فلزی یا پارچه‌ای است که بر روی پایه میکروفون نصب می‌شودو با قرارگیری بین میکروفون و گوینده، نویز پاپ یا صداهای اضافی را فیلتر می‌کند. استفاده از پاپ شیلد ضروری نیست ولی باعث بالا رفتن کیفیت فایل خروجی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید پادکست شما کیفیت قابل قبولی داشته باشد و در رقابت با سایر پادکست‌ها شکست نخورد حتما از این تجهیزات به ظاهر ساده استفاده کنید.

 

 

4- بوم صدابرداری (boom)

بوم صدابرداری وسیله‌ای است که میکروفون رو به آن متصل کرده و حرکت می‌دهند تا صداها با کیفیت بهتری ضبط شود. استفاده از این محصول باث می‌شود هنگامی که شما از میکروفون دور می‌شوید یا فاصله‌تان با آن تغییر می‌کند کیفیت صدای پایین نیاید.  بوم‌ها عموما به سه دسته تقسیم ی‌شوند که شامل: بوم دستی وسیله‌ای است که میکروفون را به یک میله آلومینیومی یا چوب سبک وصل می‌کنند و برای استفاده در خارج از استودیو مناسب است، بوم کوچک صدا که برای صدابرداری در استودیوها و جابه جایی میکروفون مناسب است و بوم بزرک صدا که برای ضبط صدا در لوکیشن‌های بزرگ فیلم‌برداری مناسب است می‌شود. اگر تازه‌کار هستید و بودجه کافی برای خرید بوم را ندارید می‌توانید آن را نادیده بگیرید. اما اگر می‌خواهید محتوای تولید شده شما از هر نظر بی‌عیب و نقص باشد این وسیله‌ را تهیه کنید.

 

 

5- میکسرصدا

میکسر صدا یکی از مهم‌ترین ابزاری است که باید در استودیو ضبط صدای حرفه‌ای وجود داشته باشد. این دستگاه وسیله‌ای برای صدابرداری در اجراهای زنده استودیویی است. به عبارتی دیگر وسیله‌ای است که چندین کانال ورودی و خروجی صدا دارد؛ که صداهای ورودی را از میکروفون، سازهای موسیقی و ... دریافت می‌کند و صداهای خروجی را پس بهبود کیفیت و تنظیم سطح سیگنال به هدفون یا کامپیوتر ارسال می‌کند.

استفاده از میکسر صدا یا میز صدا در همه استودیوها الزامی نیست به خصوص اگر یک استودیوی ضبط صدای خانگی داشته باشید. در واقع بدون میکسر می‌توان یک پادکست را تهیه و تنظیم کرد اما نمی‌توان کیفیت صدای آن‌ پادکست را تضمین کرد. اهمیت استفاده از میکسر در زمانی که شما چندین گوینده دارید یا پادکست از نوع مصاحبه‌ای است مشخص می‌شود زیرا ادیت صدای همه افراد از طریق یک کانال کار آسانی نیست.

 

 

6- نرم‌افزار ادیت صدا

بعد از ضبط صدا نوبت به ویراش آن می‌رسد برای ادیت صوت و صدا باید از یک نرم‌افزار برای تنظیم آن استفاده کنیم. شما می‌توانید برای شروع کار از برنامه‌های رایگان استفاده کنید برنامه‌هایی مثل Adobe audition و GarageBand. این دو برنامه از جمله نرم‌افزارهایی هستند که کاربری آن‌ها آسان است.Adobe audition ضمن اینکه کاربر پسند بودن ابزاری است که امکان تبدیل میکس و اعمال افکت‌های صوتی روی فایل‌هایی مثل MP3 را فراهم می‌کند.

GarageBand هم یک نرم افزارکاربردی برای آی‌پد و آیفون‌هایی است که سیستم عامل آن‌ها IOS11 و بالاتر است. گاراژبند از جمله نرم‌افزارهایی است که با کمک آن می‌توانید یک پادکست حرفه‌ای را ادیت کنید. این نرم افزار به صورت پیش‌فرض بر روی سیستم‌های مک نصب شده است.

 

 

7- ایجاد حساب کاربردی در اپلیکیشن‌های پادکست

یکی از روش‌های درآمدزایی از پادکست استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست است. در واقع شما برای اینکه پادکست خود را به فروش برسانید یا آن را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید نیاز به یک بستر مناسب دارید. اپلیکیشن و سایت‌های پادکست این بستر مناسب را قراهم کرده‌اند. تنها کافیست یک حساب کاربری در این اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها ایجاد کنید و محتواهای صوتی خود را در آنجا قرار دهید.

تعدادی میزبان پادکست یا برنامه پادکست وجود دارند که برای چنین کاربردی مقرون به صرفه هستند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان Libsyn که یکی از محبوب‌ترین‌ها هم هست یا soundcioud را نیز انتخاب کنید.

 

8- حساب کاربری Skayp

همانطور که می‌دانید اسکایپ یک اپلیکیشن تماس تصویری رایگان است. اگر قصد مصاحبه یا ضبط ویدیوکست از راه دور را دارید می‌توانید برای تماس‌هایتان از این برنامه استفاده کنید زیرا کییت صدای آن بسیار خوب است و باعث افت کیفیت پادکست شما نمی‌شود. علاوه‌‌بر اینها رایگان است و به آسانی نصب می‌شود.

 

اگر قصد ساخت پادکست را دارید ...

ساخت پادکست حرفه‌ای فقط نیاز به تجهیزات ندارد یعنی شما فقط  با داشتن تجهیزات نمی‌توانید پادکست حرفه‌ای بسازید بلکه مهارت هم یکی از مهم‌ترین ارکان آن است. برای اینکه خروجی کار ایده‌آلی داشته باشید نیاز است که از افراد خبره در این کار کمک بگیرید. افراد حرفه‌ای با توجه به موضوع پادکست، بهترین گوینده متن، انتخاب موزیک و ادیت صوتی آن را فراهم می‌کند تا بهترین نتیجه حاصل شود. استودیو انعکاس با در اختار داشتن یک استودیو ضبط صدای حرفه‌ای در تهران می‌توانید به شما در تولید محتوای صوتی کمک کند.

بیشتر بخوانید

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید
بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندروید و آیفون همان اپلیکیشن‌هایی است که کتاب، مقالات و هر محتوای صوتی مورد نیاز را به راحتی در اختبار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌های کتاب صوتی آیفون و اندروید در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند دارای امکانت و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که ما در اینجا به طور مختصر هر کدام را توضیح داده‌ایم.

تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا
تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا

ضبط کردن یک فایل صوتی در خانه بجز مهارت نیاز به تجهیزات هم دارد. اگر می‌خواهید یک استودیو ضبط صدای خانگی داشته باشید باید مهم‌ترین تجهیزات ضبط صدا مثل: میکروفون، کارت صدا، هدفون، اسپیکر مانیتورینگ و اتاق آکوستیک یا اتاقک آکوستیک را فراهم کنید. داشتن تجهیزات دیگری مثل پایه میکروفون، برای شما مفید است اما ضروری نیست.

10 مورد از  کاربردی ترین قالب های ساخت پادکست وردپرس
10 مورد از کاربردی ترین قالب های ساخت پادکست وردپرس

قالب های متفاوتی برای ساخت پادکست در وردپرس وجود دارد که هر کدام به نسبت دیگری برتری ها و نقاط ضعیفی دارند. در اینجا 18 نوع از بهترین قالب‌های ساخت پادکست وردپرس که بیشترین امتیاز را از کاربران دریافت کرده‌اند را می‌توانید انتخاب کرده با استفاده از آن‌ها یک سایت پادکست طراحی و اجرا کنید

دیدگاه ها

    هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶