چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

چگونه پادکست یا کتاب صوتی خود را بفروشیم؟ این سوال و دغدغه بیشتر افرادی است که در زمینه تولید محتوای صوتی مشغول به کار هستند. برای جواب این سوال باید بگوییم که فروش محتوای صوتی جز در بستر مناسب آن امکان پذیر نیست بنابراین توانایی شناخت بازار فروش و زمان آن جز یکی از مهم‌ترین عواملی است که سرنوشت محتوای صوتی که تولید کرده‌اید را رقم می‌زند. ما در این بخش سعی کرده‌ایم تمام روش‌های فروش و سودآوری بیشتر پادکست و یا به طور کلی محتواهای صوتی را به شما توضیح دهیم.

 

تفاوت پادکست و فایل صوتی

در ابتدا نیاز است که شما تعاریف مرتبط با محتواهای صوتی مختلف را به خوبی شناخته باشید و تفاوت‌های آن‌ها را با هم بهتر درک کنید. پادکست و فایل صوتی از لحاظ فنی کاملا شبیه به یکدیگر هستند. اما در این بین تفاوت‌های جزئی از نظر نوع فایل‌ها وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت‌های پادکست و فایل صوتی عبارتند از:

1- پادکست زیرمجموعه فایل صوتی است. در بیشتر مواقع، زمان پادکست‌ها طولانی است اما زمان فایل‌های صوتی از چند ثانیه شروع می‌شود. 

 2- برای ساخت پادکست به طور معمول یک یا چند نفر صحبت می‌کنند و موضوع بحث بین چند نفر یا روایت یک داستان است. اما فایل صوتی شامل هر محتوای صوتی (مثل موزیک) می‌تواند باشد. 

 

فایل صوتی یا پادکست را کجا منتشر کنیم؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که اپلیکیشن‌های مختلفی برای پخش پادکست و کتاب صوتی وجود دارد که در قسمت‌های بعد به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما مهم‌ترین نکته در انتخاب این سرویس‌ها این است که آن میزبان برای فایل صوتی به خصوص پادکست شما فیلد اختصاصی درست کند. همه اپلیکیشن‌های پادکست با فیلد کار می‌کنند بنابراین در صورتی که سرویس مورد نظر شما آدرس اختصاصی در نظر نگرفته باشد پادکست شما نمی‌تواند در همه پادگیر‌ها (اپلیکیشن‌‌های پخش پادکست) حضور داشته باشد. بنابراین مخاطبان کمتری به سراغتان خواهند آمد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی حتما باید از سرویس‌هایی که این قابلیت را دارند استفاده کنید. 

در واقع هدف ما از منتشر کردن و حتی تولید کتاب صوتی، پادکست یا هر محتوای صوتی دیگری، فروش آن است. قبل از انتشار  محتوا در بسترهای متفاوت لازم است بدانید که کسب درآمد در این حوزه همانند سایر مشاغل، قانون خود را دارد. شما باید برای فروش کتاب صوتی قبل از هر کاری اقدام به آنالیز مخاطبان کرده و سپس استراتژی تعیین کنید. مهم‌ترین اقداماتی که در این مسیر باید انجام دهید عبارتند از:

* شناخت پرسونای مخاطبان: شناسایی مخاطبان، رده سنی، سلیقه، میزان درک و از همه مهم‌تر علایق مختلف آن‌ها اولین قدم است. شما با شناخت روحیات مخاطبان در واقع برای خودتان یک نقشه راه تعریف می‌کنید که به شما نشان می‌دهد برای موفقیت دقیقا باید از چه راه‌هایی وارد شده و چه اقداماتی را انجام داد. شناخت پرسونای مخاطب مسیر موفقیت را هموارتر و زمان رسیدن به آن را کوتاه‌تر می‌کند.

* داشتن زمان‌بندی مناسب: انجام کار درست در زمان درست به عبارتی شبیه به زدن گل طلایی است. برنامه‌ریزی داشتن و تلاش برای منظم گام برداشتن در مسیر موفقیت همان چیزی است که کسب‌وکارهای موفق به آن پایبند بوده‌اند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید برای رویداد مهمی مثل افتتاحیه جام جهانی محتوای صوتی تولید کنید قطعا باید یک ماه قبل از شروع آن را منتشر کرده باشید در غیر این صورت، مخاطبان دیگر علاقه‌ای به شنیدن آن پادکست نخواهند داشت.

* تعامل داشتن با سایرین: هر چه با کانال‌ها، وب‌سایت‌ها و افراد فعال در حوزه کاری خودتان تعامل بهتری داشته باشید، زودتر پیشرفت می‌کنید. به عنوان مثال فرض کنید که تیزر تبلیغاتی شما از یک شبکه پخش می‌شود، در این صورت تعداد افرادی که آن را می‌بینند بسیار کمتر از زمانی است که آن تیزر تبلیغاتی در چندین شبکه پخش شود. بالابردن تعامل در انتشار فایل‌های صوتی نیز دقیقا همین طور است. هر چقدر بیشتر محتوای خود را در کانال‌های متفاوت منتشر کنید زودتر دیده‌ خواهید شد.

 

روش های فروش فایل صوتی

* فروش فایل صوتی از طریق سایت شخصی: شما به عنوان سازنده پادکست یا هر نوع فایل صوتی می‌توانید یک سایت شخصی برای خود راه‌اندازی کرده و نمونه‌کارهای خود را در آنجا قرار دهید. مهم‌ترین فایده داشتن یک سایت این است که شما در ازای فروش فایل هیچ کارمزدی به سایت‌های پخش محتوای صوتی پرداخت نمی‌کنید. این روش تا زمانی که تازه‌کار هستید و افراد زیادی شما را نمی‌شناسند باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود اما در صورتی که استراتژی بازاریابی نداشته باشید می‌تواند پیشرفت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

* فروش محتوای صوتی از طریق سایت‌های فروش: سایت‌هایی با عنوان سایت‌های فروش محتوا وجود دارند که محتوای شما را منتشر کرده و به فروش می‌رسانند. از جمله مهم‌ترین نمونه‌های این سایت‌ها می‌توان به:  فاپول و فایل 24 اشاره کرد که همگی در بازار فروش محتوای صوتی مشغول به بازاریابی و فعالیت هستند. این سایت‌ها زحمات شما را برای بازاریابی و جذب مشتری کم کرده و در عوض از شما کارمزد دریافت می‌کنند. با توجه به مخاطبان زیادی که این سایت‌ها دارند صرف هزینه و آپلود محتوای صوتی در آن‌ها به دیده‌شدن بیشتر شما کمک زیادی خواهد کرد.

* فروش محتوای صوتی از طریق پلتفورم‌های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محتوا روشی است که در چند سال اخیر بسیار پرطرفدار و البته موثر بوده است. شما می‌توانید برای فروش پادکست یا محتوای صوتی خود نیز از این شبکه‌ها استفاده کنید. به طور مثال با ایجاد یک صفحه شخصی یا عمومی و قرار دادن بخشی از پادکست یا هر نوع فایل صوتی در آن.  با استفاده از این روش می‌توانید افراد را به خریدن آن و شنیدن ادامه آن محتوا ترغیب کرده و از این راه به درآمد خوبی برسید. شرط حضور و درآمدزایی از شبکه‌های اجتماعی استمرار و عملکرد هوشمندانه است.

  • فروش انواع محتوای صوتی از طریق بازاریابی پورسانتی : بازاریابی پورسانتی یا افیلیت مارکتینگ روشی است که شما می‌توانید با قرار دادن لینک محتوای صوتی دیگران در صفحه یا وب‌سایت معتبر خود کسب درآمد کنید. در واقع شما با این کار به سایت یا فروشنده محتوا کمک کرده‌اید که محتوای خود را به فروش برساند. درنتیجه بابت این کار دستمزد دریافت می‌کنید. افیلیت مارکتینگ همان روش سنتی بازاریابی است با این تفاوت که در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

 

 

سوالات متداول در مورد چگونگی تولید و فروش محتوای صوتی

آپلود پادکست در دراپ‌باکس و گوگل درایو ایده خوبی است؟ تا جای ممکن سعی کنید از فضاهایی مثل گوگل داریو یا سایت شخصی خودتان برای این کار استفاده نکنید. این کار ممکن است در کوتاه مدت نتیجه خوبی داشته باشد اما در نهایت به نفع کسب‌وکارتان نیست؛ مخاطبان پادکست معمولا در چند روز اول بعد از بارگذاری محتوا، آن‌ها را دانلود می‌کنند. لازم به ذکر است که در این فرایند نباید از Archiv.org نیز استفاده کنید زیرا این سرویس محتوای اینترنتی را برای ما بایگانی می‌کند و برای این کار ساخته نشده است.

آیا می‌توانید سرویس‌های پخش پادکست ایرانی را معرفی کنید؟ ناملیک و شنوتو دو سرویس توزیع پادکست رایگان در ایران هستند. سرویس شنوتو قابلیت ضبط و ادیت پادکست را برای سازندگان این نوع فایل‌های صوتی فراهم کرده است؛ ضمنا این دو سرویس برای پادکست‌ها آدرس فیلد اختصاصی نیز تولید می‌کنند. یعنی در صورت انتشار بر روی این سرویس، شنوندگان می‌توانند در همه برنامه‌های پادگیر نیز آن را دنبال کنند.

کسب درآمد دلاری از پادکست به چه صورت است؟ برای داشتن درآمد دلاری از محتوای صوتی، شما باید پادکست یا کتاب صوتی خود را در گوگل پادکست، اپل پادکست، اپلیکیشن اسپاتیفای و کست باکس منتشر کنید. با این کار هر چه افراد بیشتری از محتوای شما استقبال کنند شما درآمد بیشتری خواهید داشت. 

 

اگر به دنبال ساخت و فروش پادکست هستید...

همه مواردی که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم روش‌هایی بود برای فروش محتواهای صوتی. در این میان، رعایت اصول حرفه‌ای و توجه به کیفیت هر محتوا اولین نکته برای جلب نظر و استقبال مخاطبان است. در واقع اگر می‌خواهید در دنیای محتوای صوتی نام و نشان معتبری کسب کنید باید قبل از چیدن استراتژی فروش، به کیفیت محتواها بسیار توجه کنید و بعد از تولید محتوا، آن‌را در بسترهای مناسب (که از قبل تعیین شده‌اند) قرار دهید. تیم ما در استودیو انعکاس با ارائه کلیه خدمات مشاوره، سوشال مدیا، ادیت و تولید صوت و صدا مثل: ضبط پادکست، گویندگی و نریشن، تولید کتاب صوتی و میکس و مستر در زمینه روش‌های تولید و فروش فایل صوتی به شما در مسیر رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید
بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندروید و آیفون همان اپلیکیشن‌هایی است که کتاب، مقالات و هر محتوای صوتی مورد نیاز را به راحتی در اختبار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌های کتاب صوتی آیفون و اندروید در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند دارای امکانت و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که ما در اینجا به طور مختصر هر کدام را توضیح داده‌ایم.

تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید
تجهیزاتی که برای ساخت پادکست به آن‌ها نیاز دارید

داشتن تجهیزات برای ساخت پادکست چه در استودیو ضبط صدا چه در خانه مهم‌ترین شرط برای ساخت یک پادکست یا محتوای صوتی باکیفیت است. داشتن تجهیزات ضروری است اما انتخاب نوع آن بستگی به بودجه شما دارد. شما برای اینکه بتوانید محتوای صوتی تولید کنید باید هدفون، میکسرصدا، پاپ‌شیلد، بوم صدابرداری و میکروفون داشته باشید.

10 مورد از  کاربردی ترین قالب های ساخت پادکست وردپرس
10 مورد از کاربردی ترین قالب های ساخت پادکست وردپرس

قالب های متفاوتی برای ساخت پادکست در وردپرس وجود دارد که هر کدام به نسبت دیگری برتری ها و نقاط ضعیفی دارند. در اینجا 18 نوع از بهترین قالب‌های ساخت پادکست وردپرس که بیشترین امتیاز را از کاربران دریافت کرده‌اند را می‌توانید انتخاب کرده با استفاده از آن‌ها یک سایت پادکست طراحی و اجرا کنید

دیدگاه ها

  1. فاطمه مجیدی

    مقاله جامع و کاملی بود ممنون از شما بنده هم صدای خوبی دارم و همچنین تا حدی در گویندگی و تغییر لحن صدا مهارت دارم ممنون میشم معرفی بفرمایید

  2. امیر

    من علاقمندم با تولید و فروش پادکست کسب درآمد کنم راهنمایی میکنید؟

  3. مهین حسن زاده

    سلام ممنون از توضیحات جامع تون.من صدای خوبی دارم و دکلمه میکنم.علاقه مندم در صورت امکان باهاتون همکاری داشته باشم.

  4. Ghazal

    سلام پادکست خیلی مهمه که با کیفیت باشه وگرنه نمیتونی خوب رقابت کنی، ممنون از متن خوبتون

  5. رضا داوودی

    خیلی جامع بود ممنونم از توضیحاتتون

  6. امیرسجاد اکبری

    شما گوینده هم دارین برای تولید پادکست؟

    1. Enekas

      بله میتوانید با این شماره تماس بگیرید: ۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶