استاپ موشن چیست ؟ 3 مورد از کاربردی ترین انواع استاپ موشن

استاپ‌موشن یکی از روش‌های ساخت انیمیشن است که با استفاده از عکاسی پی‌در‌پی انجام می‌شود. ساخت استاپ‌موشن با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد که مهم‌ترین و البته پرکاربردترین روش‌های آن عبارتنداز: آبجکت انیمیشن، انیمیشن کات‌اوت و پیکسلیشن.

استاپ موشن چیست ؟

استاپ‌موشن یک تکنیک انیمیشن‌سازی است که در آن با استفاده از تصاویر فریم به فریم و تصویربرداری متوالی، یک ویدیو یا انیمیشن را تولید می‌کنند. برای ساخت استاپ‌موشن از عروسک‌ها و مدل‌های مختلفی که از چوب، کاغذ، خمیر و ... ساخته ‌شده باشند استفاده می‌شود. برای این کار مدل‌ها یا عروسک‌ها را به آرامی حرکت داده و عکاسی می‌کنند. این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که داستان یا سناریوی آن تصاویر به طور کامل قابل مشاهده باشد.

استاپ‌موشن یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های ساخت فیلم است و پیدایش آن هم‌زمان با رونق گرفتن صنعت سینما اتفاق افتاده. این تکنیک جذاب برای اولین بار در فیلم Humpty Dumpty Circus استفاده شد و به قدری برای بینندگان جذاب بود که تولید و نمایش آن تا به امروز ادامه پیدا کرده است. به طور مثال انیمیشن‌های فرار جوجه‌ای و بره ناقلا از معروف‌ترین نمونه‌های استاپ‌موشن هستند که قبل از زمان ساخت استاپ موشن با مدل‌های کامپیوتری ساخته شده‌اند.

 

 

مهم ترین ویژگی‌های استاپ موشن 

استاپ‌موشن به عنوان یک تکنیک تصویری، با ایجاد حرکت در تصاویر، آن‌ها را پویا و واقعی‌تر نشان می‌دهد. این تکنیک باعث تأثیرگذاری بیشتر بر احساسات بیننده می‌شود و به همین دلیل قابل استفاده در تبلیغات، انیمیشن، فیلم‌های آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای و ... است. مهم‌ترین ویژگی‌های استاپ‌موشن عبارت‌اند از:

✔ تاثیرگذاری بر خلاقیت و نوآوری: استاپ‌موشن می‌تواند خلاقیت و نوآوری در ساخت تصاویر را افزایش دهد و به تولید ایده‌های جدید و خلاقانه کمک کند.

✔ ایجاد حرکت: این تکنیک می‌تواند حرکت واقعی را به تصاویر اضافه کند و باعث ایجاد حالت پویایی در تصاویر شود. تصاویر متحرک علاوه بر اینکه جذابیت اثر را دوچندان می‌کند می‌تواند مانع از خستگی بیننده هم شود.

✔ ایجاد حس واقعی بودن: استاپ‌موشن می‌تواند روایت را برای بیننده واقعی‌تر جلوه دهد و باعث درک بهتر او از اتفاقات یا پیام‌های داستان شود.

✔ ایجاد فضا و عمق: استاپ‌موشن می‌تواند تصاویر را فضایی‌تر و با عمق بیشتری نشان دهد. به عنوان مثال عکس یک کهکشان را تصور کنید که در حالت ساکن تا چه اندازه می‌تواند عظمت آن را نشان دهد در صورتی که عمق این فضا در تصاویر متحرک چقدر بیشتر دیده می‌شود.

 

 

پر کاربرد ترین انواع استاپ موشن

✔ آبجکت انیمیشن (Object animation): در سبک‌های مختلف استاپ‌موشن به هر جسم دو یا سه‌بعدی که قابلیت حرکت دارد آبجکت انیمیشن می‌گویند. با استفاده تکنیک آبجکت انیمیشن می‌توان تصاویر سه‌بعدی را تولید کرد که در حالت سینماتیک جذابیت بصری زیادی دارند. این تصاویر فقط مربوط به شخصیت‌های حاضر در ویدیو نمی‌شود بلکه اجسام و پس‌زمینه‌های متحرک هم بخشی از این عناصر هستند.  

این آبجکت‌ها معمولا با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Adobe After Effects، Autodesk Maya و 3D Max طراحی و ساخته می‌شوند و برای تولید انیمیشن‌هایی با اثرات و حرکات چندگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول، آبجکت‌های انیمیشن شامل عناصری مانند شخصیت‌ها، اجسام، پس‌زمینه‌ها و ... هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توان به طور دقیق حرکات و انیمیشن‌هایی را ایجاد کرد که شکل سینماتیک و بصری جذابی دارند.

 

 

آبجکت انیمیشن در استاپ‌موشن، یکی از اصلی‌ترین عناصر برای ایجاد تصاویر جذاب و حرفه‌ای است. این آبجکت‌ها معمولاً شامل چندین لایه مختلف می‌شوند که در هر لحظه ممکن است حرکت کرده و تغییر جهت دهند. برای مثال، یک آبجکت انیمیشن شامل یک شخصیت سه‌بعدی با تمامی جزئیات مانند چهره، لباس، مو و...  است که می‌تواند با حرکات مختلف به صورت واقع‌گرایانه و بسیار جذاب نشان داده شود.

درعین‌حال، این تکنیک برای انیمیشن‌های دوبعدی هم کاربرد فراوانی دارد. آبجکت انیمیشن در فرایند استاپ‌موشن به دلیل قابلیت تغییرپذیری و حرکت‌دار بودن، برای ایجاد انیمیشن‌های تبلیغاتی، معرفی محصول، ویدئوهای آموزشی و سایر نیازهای بصری و تبلیغاتی کاربرد فراوانی دارد.

✔ استاپ‌موشن خمیری (Claymation): استاپ‌موشن خمیری یک روش انیمیشن‌سازی است که با استفاده از خمیر یا مواد خمیری مشابه، انیمیشن‌های سه‌بعدی می‌سازند. در تکنیک خمیری، شخصیت‌ها و صحنه‌ها با استفاده از خمیر یا مواد مشابه ساخته می‌شوند. سپس با ایجاد تغییرات کوچک در حالت، موقعیت و زاویه دوربین، عکاسی می‌شوند. در نهایت با چیدن تصاویر به ترتیبی که عکاسی شده و اضافه کردن صدا و موسیقی، فیلم انیمیشن خمیری ساخته می‌شود.

 

 

استفاده از خمیر یا مواد خمیری مشابه، به هنرمندان این امکان را می‌دهد که شکل‌ها و اشکال دقیق و حتی جزئیات کوچکی را بسازند. علاوه بر این، استفاده از خمیرهای مختلف و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، می‌تواند تنوع زیادی در این نوع از انیمیشن‌ها ایجاد کند. برای ساخت انیمیشن خمیری نیاز به صبر و دقت زیادی است زیرا هر حرکت کوچکی که در شخصیت یا صحنه اعمال می‌شود عکس‌برداری شده و در نهایت با ترکیب تصاویر به شکل یک فیلم نمایش داده شود.

در فرایند ساخت استاپ‌موشن خمیری می‌توان از تکنیک‌های مختلفی مانند squash and stretch، anticipation، follow through، overlapping action و staging استفاده کرد. به عنوان مثال، با افزایش سرعت حرکت خمیر، می‌توان تا حدودی از squash and stretch استفاده کرد تا حرکت آن طبیعی‌تر به نظر بیاید. همچنین با استفاده از overlapping action می‌توان حرکت خمیر در هنگام جلو و عقب رفتن را بهتر نشان داد.

در این تکنیک، بسیاری از الگوهای پیچیده و غیر قابل‌ تولید را با استفاده از ابزارهایی مانند physics simulation و dynamics اجرا می‌کنند. به‌ عنوان ‌مثال، با تنظیم جرم و پارامترهایی مانند انعطاف‌پذیری، می‌توان خمیر را به صورت طبیعی نشان داد. استفاده از استاپ‌موشن خمیری به طور گسترده در تبلیغات، انیمیشن‌های توضیحی، تولید کلیپ‌های آموزشی و ... رایج است.

 

 

✔ استاپ‌موشن پیکسلیشن (Pixelation Stop Motion): پیکسلیشن استاپ‌موشن یکی از روش‌های ساخت انیمیشن با استفاده از دوربین عکاسی است. در این روش، اجسام سه‌بعدی با استفاده از موادی مانند خمیر، پلاستیسین و... ساخته شده و با استفاده از دوربین عکاسی، هر فریم (تصویر) تک‌به‌تک عکس گرفته می‌شود. در روش پیکسلیشن، برای ایجاد تصاویری باکیفیت و دست‌ساز از بلوک‌های کوچک رنگی استفاده می‌شود که برای ایجاد تصویر به صورت کلی و بدون جزئیات کافی هستند.

استفاده از پیکسلیشن در انیمیشن‌ها، برای ایجاد اثری سه‌بعدی و دست‌ساز که بیشتر به نظر می‌رسد یک موزاییک باشد، بسیار منحصر به فرد و جذاب است. همچنین، این روش باعث می‌شود تا انیمیشن به یک هنر دستی تبدیل شود که در آن هر جزئی از انیمیشن به صورت دستی ساخته شده و نیاز به نرم‌افزارهای کامپیوتری برای طراحی و ساخت ندارد. به دلیل دستی بودن فرایند ساخت، تولید انیمیشن با استفاده از پیکسلیشن، زمان‌بر و پیچیده است و انجام آن نیاز به مهارت و صبر دارد.

 

اگر قصد ساخت استاپ موشن را دارید...

اگر قصد ساخت موشن‌گرافیک یا استاپ‌موشن را دارید ولی تجربه کاری‌تان کم است می‌توانید روی کمک تیم ما در استودیوی تبلیغاتی انعکاس حساب کنید. آژانس تبلیغاتی انعکاس علاوه‌ بر ساخت انواع محتواهای تبلیغاتی، خدمات آموزش ساخت موشن گرافیک، استاپ موشن و تولید تیزر تبلیغاتی را هم ارائه می‌دهد. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید با شماره تلفن 02122844846 تماس گرفته و یا از طریق فرم پایین صفحه اقدام کنید.

بیشتر بخوانید

3 مورد از مهم ترین تفاوت های استاپ موشن و موشن گرافیک
3 مورد از مهم ترین تفاوت های استاپ موشن و موشن گرافیک

موشن گرافیک حرکت دادن تصاویر گرافیکی، وکتور و نقاشی بوده در حالی که استاپ موشن یکی از تکنیک‌های ساخت انیمیشن است. این دو روش تفاوت‌های زیادی با هم دارند که شامل تفات در محتوا، ساختار فنی و مخاطب هدف است.

8 مورد از کاربردی ترین انواع موشن گرافیک ها
8 مورد از کاربردی ترین انواع موشن گرافیک ها

موشن گرافیک در واقع ترکیبی از گرافیک و حرکت است که در طول زمان، تصاویر و عناصر گرافیکی مانند شکل‌ها، خطوط و متن‌ها حرکت می‌کنند و با استفاده از انیمیشن، افکت‌های ویدیویی و صدا، پیامی را به شکل دیداری، جذاب و قابل فهمی به مخاطبان منتقل می‌کند.

کاربرد انواع نریشن تبلیغاتی و آموزشی برای کسب‌وکارها
کاربرد انواع نریشن تبلیغاتی و آموزشی برای کسب‌وکارها

انواع نریشن و گویندگی شامل تمام صداگذاری‌ها برای محتواهای مختلف می‌شود. مهم‌ترین مواردی که می‌توان زیر مجموعه نریشن دانست شامل: صداگذاری ویدیو تبلیغاتی، انواع مستند، انیمیشن، دوبله و تلفن گویا است.

انتخاب بهترین موسیقی برای پادکست و کتاب صوتی
انتخاب بهترین موسیقی برای پادکست و کتاب صوتی

موسیقی پادکست لحن محتوای صوتی را برای مخاطب آشکار کرده و یکی از بهترین روش‌ها برای جدا کردن بخش‌های مختلف پادکست است. علاوه‌بر این استفاده از موسیقی در پادکست باعث می‌شود ذهن مخاطب درگیر شده و کمتر احساس خستگی یا یکنواختی داشته باشد.

دیدگاه ها

  1. ابراهیمی

    چقدر با جزئیات توضیح دادین.

  2. محمد مهدی زاده

    بالاخره یه سایت پیدا کردم که کامل توضیح داد استاپ موشن چیه. ممنون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶