3 مورد از مهم ترین تفاوت های استاپ موشن و موشن گرافیک

استاپ موشن و موشن گرافیک دو ابزار تبلیغاتی قدرتمند هستند که هر کدام در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند. بسیاری از افراد این دو را با یکدیگر اشتباه گرفته یا تفاوتی بین آن‌ها قائل نیستند در صورتی که اینطور نیست. استاپ موشن و موشن گرافیک تفاوت‌های مهمی در محتوا، ساختار فنی و نوع مخاطب هدف دارند. 

 

استاپ موشن و موشن گرافیک

استاپ موشن و موشن گرافیک 2 سبک متفاوت در انیمیشن‌سازی هستند که برای تولید ویدیوهای تبلیغاتی، آموزشی و ... استفاده می‌شوند. این دو (برخلاف تصور بیشتر افراد) شباهت‌های کم و تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در قسمت‌های بعدی به آن‌ها می‌پردازیم. اما قبل از بیان تفاوت‌ها، برای درک بهتر موضوع لازم است تا با مفهوم هر کدام بیشتر آشنا شوید. 

* استاپ موشن: Stop motion یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌ها در صنعت انیمیشن‌سازی ساخت استاپ موشن است که برای تولید آن، اجسام را به آرامی حرکت داده و از آن‌ها (فریم به فریم) عکس می‌گیرند. از کنار هم قراردادن این تصاویر (یا به اصطلاح توالی تصاویر) یک ویدیوی عروسکی یا انیمیشنی به دست می‌آید. برای ساخت استاپ موشن از ابزار متفاوتی استفاده می‌شود که عروسک‌های خمیری، مفصل‌دار و لوگو پرکاربردترین آن‌ها هستند.

 

مراحل ساخت استاپ موشن

 

استاپ موشن انواع مختلفی دارد که هر کدام برای استفاده در حوزه‌های مختلف مثل تیزر تبلیغاتی، ویدیوی آموزشی، فیلم کوتاه و ... کاربرد دارند. مهم‌ترین سبک‌های ساخت استاپ‌موشن یا پرکاربردترین انواع آن شامل: انیمیشن کاغذی (کات اوت)، انیمیشن خمیری، انیمیشن پیکسلیشن، انیمیشن عروسکی، آبجکت انیمیشن و ... می‌شود. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد استاپ موشن‌ها به دست بیاورید می‌توانید به صفحه انواع استاپ موشن مراجعه کنید.

* موشن گرافیک: اصطلاح موشن گرافیک برای همه تصاویر گرافیکی متحرک استفاده می‌شود. در واقع به حرکت دادن طرح‌های گرافیکی با استفاده از نرم‌افزار، موشن گرافیک می‌گویند. این تصاویر متحرک نیاز به داستان‌سرایی دارند. یعنی حرکت تصاویر باید با هدف نشان دادن موضوع یک داستان انجام شود و مانند تمام ویدیوها نقطه شروع و پایان داشته باشد. در مرحله آخر هم (برای موشن‌هایی که دیالوگ دارند) باید یک یا چند گوینده، کار نریشن یا گویندگی آن را انجام دهند.

 

نمونه موشن گرافیک

 
موشن گرافیک‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به فضایی که باید پخش شوند ساخته می‌شوند. مهم‌ترین انواع یا دسته‌بندی موشن گرافیک‌ها شامل مواردی مثل: ویدیو موشن، استاپ موشن، اینفوموشن (یا موشن اینفوگرافیک) و انیمیشن است. لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد را به طور کامل در صفحه انواع موشن گرافیک توضیح داده‌ایم. همچنین می‌توانید برای دیدن انواع آن‌ها به صفحه ساخت موشن گرافیک مراجعه کنید.
 
 

تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک در چیست؟

با اینکه امروزه انسان‌ها از روش‌های مختلفی به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند اما هنوز هم در تعریف بسیاری از موارد اشتباه به وجود می‌آید. یکی از اشتباهات رایج، این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند موشن گرافیک و تکنیک‌های ساخت انیمیشن از جمله استاپ موشن، کاملا شبیه به هم هستند. در صورتی که این باور درستی نیست. همان طور که گفتیم استاپ موشن یکی از روش‌های ساخت انیمیشن‌ است. در ادامه با مقاسیه این دو، تفاوت‌های مهم آن‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم. 

 

شخصیت سازی در استاپ موشن

 

1- تفاوت‌های فنی استاپ موشن و موشن گرافیک

برای ساخت موشن گرافیک بیشتر اوقات از مفاهیم ساده، حجم و رنگ استفاده می‌شود. این در صورتی است که ساخت استاپ موشن، پیجیده‌تر از این‌هاست. برای ساخت استاپ موشن ابتدا باید به صورت دقیق، شخصیت‌پردازی کرد، سپس محتوای قصه و شخصیت‌ها را به یکدیگر ارتباط داد و در آخر، صحنه یا صحنه‌های مختلفی را برای اجرای سناریو آماده کرد. بهترین مثالی که می‌توان برای درک بهتر استاپ موشن زد انیمیشن بره ناقلا و فرار جوجه‌ای است که با این تکنیک ساخته شده‌اند.

همانطور که گفتیم استاپ موشن، سبکی از انیمیشن‌سازی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن شخصیت‌پردازی و جان بخشیدن به آن‌هاست. در تکنیک استاپ موشن، برای ایجاد ارتباط عمیق مخاطب با داستان، سازنده تلاش می‌کند تا جان‌بخشی به شخصیت‌ها به بهترین نحو انجام شود. این در حالی است که در بسیاری از موشن‌ گرافی‌ها فقط بعضی از عناصر تصویر حرکت می‌کنند و شخصیتی در قصه وجود ندارد که نیاز به جان‌بخشی داشته باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ساخت موشن گرافیک ساده‌تر از استاپ موشن است.

 

نمونه استاپ موشن تبلیغاتی

 

2- فرق موشن گرافیک و استاپ موشن در محتوا

استاپ موشن می‌تواند قالبی سینمایی داشته باشد که طبیعتا زمان آن طولانی‌تر از موشن گرافی می‌شود. ضمن اینکه در بیشتر اوقات از اهداف ساخت استاپ موشن ایجاد سرگرمی است. در این حالت، بیننده در طول پخش آن پیام خاصی را به صورت مستقیم دریافت نکرده و صرفا روند داستان را دنبال می‌کند. این در حالی است که عموما ساخت همه موشن گرافیک‌ها، با هدف انتقال پیام انجام می‌شود. موشن گرافیک‌ها با هدف انتقال پیام به صورت واضح و در مدت زمان کوتاه تولید می‌شوند و ما به ندرت شاهد تولید موشن‌هایی با هدف سرگرمی هستیم. 

استفاده از نریشن باعث افزایش تاثیرپذیری موشن گرافیک می‌شود اما با این حال در بیشتر موشن‌های ساخته شده از گوینده استفاده نمی‌شود. در این سبک انیمیشن‌سازی، انتقال مفاهیم از طریق حرکت عناصر یا حضور و عدم حضور آن‌ها صورت می‌گیرد. این در صورتی است که بخش مهمی از محتوای استاپ موشن‌ را دیالوگ‌ها تشکیل می‌دهد. توجه داشته باشید که توضیحات ارائه شده به این معنی نیست که موشن گرافیک نباید دیالوگی داشته باشد و یا همه استاپ موشن‌ها باید نریتور داشته باشند. 

 

گویندگی در استاپ موشن

 

3- فرق استاپ موشن و موشن گرافیک در نوع مخاطب

دیگر تفاوت استاپ موشن و موشن گرافی مربوطِ به نوع مخاطبان آن‌هاست. استاپ موشن‌ها به دلیل شخصیت‌پردازی و داستانی بودن جذابیت زیادی برای افراد دارند. شاید تصور کنید که فقط کودکان مخاطب انیمیشن‌ها هستند؛ اما در واقع طبق تحقیقات، بسیاری از بزرگسالان هم طرفدار این نوع از ویدیوها بوده و آن‌ها را دنبال می‌کنند. در نتیجه استاپ موشن‌ها برای طیف وسیعی از افراد جامعه ساخته می‌شوند در حالی موشن گرافی‌ها ایده و داستان مشخصی دارند که طبق همان داستان، مخاطبان خاصی را جذب می‌کنند. به عنوان مثال: موشن گرافی یکی از بهترین روش‌ها برای نمایش محصول و خدمات به صورت سمبلیک است بنابراین کاربرد زیادی در تبلیغات و ساخت تیزر تبلیغاتی دارد.

 

اگر قصد ساخت موشن گرافیک یا استاپ موشن را دارید ...

تا به اینجا با تمام تفاوت‌های مهم استاپ موشن و موشن گرافی آشنا شدید. اما همانطور که در بخش اول گفتیم هر دوی این روش‌ها تخصصی هستند و اجرای درست آن‌ها نیاز به مهارت بالایی دارد. اگر قصد ساخت موشن‌گرافیک یا استاپ‌موشن را دارید ولی تجربه کاری‌تان کم است می‌توانید روی کمک تیم ما در انعکاس حساب کنید. استودیو تبلیغاتی انعکاس علاوه‌بر ساخت انواع محتواهای تبلیغاتی، خدمات آموزش ساخت موشن گرافیک، استاپ موشن و تولید تیزر تبلیغاتی را هم ارائه می‌دهد. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید با شماره تلفن 02122844846 تماس گرفته و یا از طریق فرم پایین صفحه درخواست خود را ثبت کنید

بیشتر بخوانید

استاپ موشن چیست ؟ 3 مورد از کاربردی ترین انواع استاپ موشن
استاپ موشن چیست ؟ 3 مورد از کاربردی ترین انواع استاپ موشن

استاپ موشن یکی از روش‌های ساخت انیمیشن است که با استفاده از عکاسی پی‌در‌پی انجام می‌شود. ساخت استاپ موشن با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد که مهم‌ترین و البته پر کاربردترین روش‌های آن عبارتند از: آبجکت انیمیشن، انیمیشن کات اوت و پیکسلیشن

8 مورد از کاربردی ترین انواع موشن گرافیک ها
8 مورد از کاربردی ترین انواع موشن گرافیک ها

موشن گرافیک در واقع ترکیبی از گرافیک و حرکت است که در طول زمان، تصاویر و عناصر گرافیکی مانند شکل‌ها، خطوط و متن‌ها حرکت می‌کنند و با استفاده از انیمیشن، افکت‌های ویدیویی و صدا، پیامی را به شکل دیداری، جذاب و قابل فهمی به مخاطبان منتقل می‌کند.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

مهمترین تکنیک های فن بیان و مدیریت گفتوگو
مهمترین تکنیک های فن بیان و مدیریت گفتوگو

اگر می‌خواهید یک سخنرانی حرفه‌ای داشته باشید یا از یک جلسه کاری، موفق بیرون بیاید باید از تکنیک‌های فن بیان استفاده کنید. اصول فن بیان به شما کمک می‌کند تا نظرات و احساسات خود را راحت‌تر به مخاطبتان منتقل کنید.

دیدگاه ها

    هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶