انتخاب بهترین موسیقی برای پادکست و کتاب صوتی

موسیقی پادکست لحن محتوای صوتی را برای مخاطب آشکار کرده و یکی از بهترین روش‌ها برای جدا کردن بخش‌های مختلف پادکست است. علاوه‌بر این استفاده از موسیقی در پادکست باعث میشود ذهن مخاطب درگیر شده و کمتر احساس خستگی یا یکنواختی داشته باشد. اگر به دنبال پیدا کردن راهی برای ساخت بهترین موسیقی پادکست هستید می‌توانید در این صفحه همراه ما باشید.

 

موسیقی پادکست و کتاب صوتی

 قراردادن یک یا چند قطعه موسیقی در پادکست باعث می‌شود ذهن مخاطب راحت‌تر بخش‌های مختلف آن را از یکدیگر تشخیص دهد. در پروسه تولید پادکست معمولا از 3 نوع موسیقی برای بخش‌های مختلف استفاده می‌شود که عبارتنداز:

-1 موسیقی مقدمه پادکست: موسیقی شروع یا مقدمه در ثانیههای اول پخش شده و با شنیده شدن صدای گوینده به آرامی تمام میشود. این موسیقی، اولین صدایی است که مخاطب میشنود و باید به واسطه آن با حال هوای پادکست شما آشنا شود. بنابراین در ساخت پادکست حرفه‌ای باید به این موضوع توجه کنید که موزیک انتخاب شده باید بیشترین هماهنگی را با حال‌وهوای موضوع محتوای صوتی داشته باشد. 

-2 موسیقی تغییر بخشها: در روند تولید پادکست برای اینکه فاصله بین شروع یک قسمت با اتمام قسمت قبلی پر شود از این نوع موسیقی استفاده میکنیم. در واقع موسیقی بین بخشهای یک پادکست ابزاری نشانهگذاری قسمت‌های مختلف و هدایت مخاطب است. استفاده از این موسیقی در پادکستهایی که چندین بخش دارند ضروری است زیرا علاوهبر اینکه به جذاب‌شدن محتوای صوتی کمک میکند باعث شنیده نشدن مشکلات ابتدایی و انتهایی ضبط نیز میشود. در ضمن اگر در قسمتی از محتوا تغییر سطح ناگهانی رخ دهد میتوان با استفاده از موزیک تاثیر منفی آن را کم کرد.

 

 

3- موسیقی نهایی: موسیقی انتهایی، حسن ختام محتوای صوتی است و باید پایان مناسبی باشد برای روایتی که خوانده شده. این موسیقی معمولا چند ثانیه آخر پادکست را به خود اختصاص می‌دهد و باید به گونه‌ای انتخاب شود که مخاطب را در حال‌وهوای آن محتوای صوتی نگه دارد. به طور معمول برای بخش پایانی هر محتوا فارغ از ژانر آن، قطعه‌ای آرامش‌بخش قرار داده می‌شود که حس تمام شدن داستان را به مخاطب القا کند.

 

چه نوع موسیقی برای پادکست مناسب است ؟

انتخاب موسیقی پادکست همانند انتخاب موضوع پادکست هیچ محدودیتی ندارد. اگر قصد دارید از موسیقی برای پادکست یا کتاب صوتی خود استفاده کنید باید این 2 نکته را مد نظر قرار دهید:

* تا جای ممکن از صداهای آشنا و قطعات خاطره‌انگیزی که متناسب با داستان شما است استفاده کنید. همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم هدف استفاده از موسیقی برای محتوای صوتی ترغیب مخاطب به شنیدن ادامه داستان است. حال استفاده از آهنگی که مخاطب با آن همزاد پنداری کند یا به واسطه آن، خاطرات نوستالژیک برایش زنده شود؛ یکی از بهترین ایده‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر یک پادکست است. توجه داشته باشید که موسیقی انتخاب شده باید تا جای ممکن با موضوع محتوا همخوانی داشته باشد. لازم به ذکر است که تولید موسیقی اختصاصی در کنار استفاده از قطعات قدیمی باعث می‌شود اثر خلق شده از دیگر محتواهای صوتی متمایز شود. 

 نباید از هر موسیقی برای پادکست استفاده کنید. فراموش نکنید که موسیقی باید با ریتم داستان همخوانی داشته باشد. انتخاب هر موزیکی صرفا به دلیل اینکه قطعه زیبایی است یا مورد پسند ماست نتیجه خوبی نخواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید یک پادکست با موضوع اجتماعی را گوش می‌کنید که موسیقی هری‌پاتر برای آن انتخاب شده. در اینجا حال‌وهوای موضوع و قطعه انتخاب شده با یکدیگر کاملا متضاد است؛ در نتیجه موسیقی نمی‌تواند تاثیری که باید را روی مخاطب بگذارد. استفاده از موزیک به همان اندازه که می‌تواند یک اثر را جذاب‌تر کند می‌تواند فاجعه هم به بار بیاورد. 

 

 

بهترین سایت های انتخاب موسیقی پادکست

 تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها هستند که قطعه‌های موسیقی مناسبی برای پادکست دارند. از آن جایی که ما در کشورمان قانون کپی‌رایت نداریم شما می‌توانید هر موزیکی را برای اثر خود انتخاب کنید. موارد زیر از بهترین سایت‌هایی است که امکان دانلود موسیقی بی‌کلام را فراهم کرده. برای استفاده از آن‌ها می‌توانید براساس نام سازنده، عنوان و حال‌وهوای آن اثر، موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این سایت‌ها در کشور ما فیلتر نیستند.

1- bensound.com: وب سایت Bensound یک مرجع دانلود آهنگ رایگان یا Royalty free music است. این وب‌سایت برای دسترسی بهتر کاربران به محتواهای ارائه شده، آن‌ها را به صورت ژانرهای مختلف دسته‌بندی کرده است. موزیک‌های آپلود شده در این سایت مناسب استفاده در ویدیوهای تبلیغاتی، پادکست، کتاب صوتی، مستند، فیلم و ... هستند. اگر می‌خواهید فقط از یک وب‌سایت، موسیقی‌های مورد نیازتان را دانلود کنید بهتر است اشتراک سالیانه آن را خریداری کنید؛ تا به همه محتوهای آن دسترسی داشته باشید.

2- uppbeat.io: ثبت نام و استفاده از محتوای این وب‌سایت، رایگان است. به این صورت که اگر مبلغی برای اشتراک این سایت پرداخت نکنید هم می‌توانید از نصف محتوای آن استفاده کنید. این تعداد چیزی حدود 1000 قطعه موسیقی در ژانرهای مختلف است. لازم به ذکر است که اکانت‌هایی که حق اشتراک ماهیانه یا سالیانه را پرداخت نکرده‌اند و ثبت نام آن‌ها به صورت رایگان بوده فقط می‌توانند در ماه 10 قطعه موسیقی دانلود کنند.

 

اگر به دنبال موسیقی برای پادکست یا کتاب صوتی خود هستید ... 

دانلود موسیقی برای ضبط کتاب صوتی، ساخت ویدیو تبلیغاتی، تولید پادکست و ... سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای پیدا کردن موزیک مناسب است. اما بهترین روش نیست! در واقع داشتن موسیقی اختصاصی به پادکست، کتاب صوتی و همه آثار تولید شده هویت می‌بخشد. اگر قصد تولید موسیقی اختصاصی برای انواع محتواهای تبلیغاتی، آموزشی و ... را دارید می‌توانید با ما در استودیوی انعکاس تماس بگیرید. 

 

 


بیشتر بخوانید

تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا
تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا

ضبط کردن یک فایل صوتی در خانه بجز مهارت نیاز به تجهیزات هم دارد. اگر می‌خواهید یک استودیو ضبط صدای خانگی داشته باشید باید مهم‌ترین تجهیزات ضبط صدا مثل: میکروفون، کارت صدا، هدفون، اسپیکر مانیتورینگ و اتاق آکوستیک یا اتاقک آکوستیک را فراهم کنید. داشتن تجهیزات دیگری مثل پایه میکروفون، برای شما مفید است اما ضروری نیست.

چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟
چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

درآمدزایی از محتوای صوتی مهم‌ترین دغدغه کسانی است که با دید سرمایه گذای به این حرفه نگاه می‌کنند. برای کسب درآمد از تولید و فروش محتوای صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین‌ آن‌ها بارگزاری محتوا در اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، سایت‌های دانلود، قرار دادن محتوا در پلتفورم‌های اجتماعی و آپلود محتوا در سایت شخصی است.

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

دیدگاه ها

    هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶