فواید حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها نوعی بازاریابی آنلاین است که امکانات گسترده‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این راهکار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با انتشار محتواهای جذاب و متنوع، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. مهم‌ترین مزیت‌های حضور در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها شامل افزایش شناخت برند، ارتباط بیشتر با مشتریان، افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها نسبت به بازاریابی سنتی است.

 

فعالیت در کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار من بهتر است؟

این یک حقیقت غیرقابل انکار است که شبکه‌های اجتماعی ابزاری مهم برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهاست. تقریبا هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که برای توسعه آن نتوان از فضای مجازی استفاده کرد. اما مهم‌ترین نکته در اینجا این است که نمی‌توان از همه شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات همه مشاغل استفاده کرد.

به بیان ساده‌تر هر شبکه اجتماعی برای معرفی و تبلیغات تعدادی از کسب‌وکارها مفید و برای مابقی آن‌ها تقریبا بی‌تاثیر است. در نتیجه اولین قدم برای شروع یک کسب‌وکار آنلاین شناخت دقیق شبکه‌های اجتماعی است. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های قسمت پایین توجه کنید:

✓ کسب‌وکارهای فروشگاهی مانند فروشگاه‌های لباس، لوازم آرایشی، خودرو و ... می‌توانند با استفاده از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مثل اینستاگرام فعالیت خود را توسعه دهند. لباس، لوازم آرایشی و ... از جمله کالاهایی است که همه افراد جامعه به آن‌ها نیاز دارند بنابراین فضایی مثل اینستاگرام که همه اقشار در آن حضور دارند برای فروش این نوع از محصولات مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به صفحه خدمات اینستاگرام مراجعه کنید.

✓ کسب‌وکارهایی که اهداف آموزشی‌ دارند می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب استفاده کنند. یوتیوب فضایی است که همه افراد حاضر در آن برای آموزش دیدن، سرگرمی و کسب اطلاعات در مورد موضوعات مختلف جستجو می‌کنند. بنابراین می‌توان با انتشار انواع محتوای ویدیویی در این فضا کسب‌وکار خود را معرفی کرده و برندسازی کنید. 

✓ افراد یا شرکت‌هایی که مشاغل تخصصی دارند و با هدف برندسازی شخصی یا معرفی یک مجموعه قصد تولید محتوای تخصصی دارند باید از شبکه اجتماعی لینکدین استفاده کنند. لینکدین فضایی است که شما صرفا با شغل خود معرفی می‌شوید و همچنین می‌توانید افراد متخصص زیادی را در این فضا پیدا کنید. برای اینکه با نحوه فعالیت در لینکدین بیشتر آشنا شوید می‌توانید به صفحه خدمات لینکدین مراجعه کنید.

 

فعالیت در شبکه اجتماعی اصولی دارد

 

هدفتان از حضور در شبکه های اجتماعی را مشخص کنید

با چه هدف یا اهدافی وارد فضای کسب‌وکارهای آنلاین می‌شوید؟ پاسخ به این سوال می‌تواند مسیر شما به درستی مشخص کرده و سرعت پیشرف کسب‌وکارتان را افزایش دهد. مهم‌ترین اهدافی که افراد یا شرکت‌ها در فضای آنلاین دنبال می‌کنند عبارتند از:

۱. برندینگ: برندسازی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهاست. شما به عنوان یک شخص یا شرکت می‌توانید با حضورو فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی به یک چهره مشهور و قابل اعتماد (در فضای کسب‌وکار خودتان) تبدیل شوید. 

۲. افزایش فروش: فعالیت اصولی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تکنیک‌های بازاریابی منجر به جذب مشتری و افزایش فروش می‌شود. ادامه این روند در نهایت باعث می‌شود مخاطبان شما تبدیل به مشتریان وفادار شوند. 

۳. بهبود روابط با مشتریان: شبکه‌های اجتماعی یک راه مناسب برای برقراری ارتباط با مشتریان بدون محدودیت زمانی و مکانی است. این ویژگی به شما کمک می‌کند به سرعت از مشکلات مخاطبان خود مطلع شده و در لحظه به آن‌ها پاسخ دهید. لازم به ذکر است که پایبند بودن به این ویژگی باعث افزایش تعداد مشتریان وفادار شما می‌شود.

 

فعالیت بهینه در شبکه های اجتماعی

 

به شرایط فعالیت در هر شبکه اجتماعی توجه کنید

هر شبکه اجتماعی دارای مخاطبان مختص به خود است و از الگوریتم‌های متفاوتی برای نمایش محتوا و ارتباط با کاربران استفاده می‌کند. بنابراین، شما باید چهارچوب فعالیت در یک شبکه اجتماعی (و نوع مخاطبان هدف آن را) را درک کرده و به تفاوت‌هایی که در بین پلتفرم‌های مختلف وجود دارد توجه کنید. در ادامه به برخی از تفاوت‌های کلیدی شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره می‌کنیم:

نوع محتوا: هر شبکه اجتماعی به نوع خاصی از محتوا نیاز دارد. به عنوان مثال در اینستاگرام محتوای تصویری و ویدیویی بیشتر مورد توجه است، در توییتر از محتوای متنی استقبال بیشتری می‌شود و در لینکدین محتوای تخصصی مرتبط با مشاغل محبوبیت زیادی دارد.

نوع مخاطبان: هر شبکه اجتماعی دارای نوع خاصی از مخاطبان است که باید برای تولید محتوا ویژگی‌های آن‌ها را در نظر گرفت. به عنوان مثال، توییتر بیشتر برای ارتباط با مخاطبان فعال در حوزه‌های تحلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که اینستاگرام برای تعامل با مخاطبانی استفاده می‌شود که به فعالیت‌های روزمره علاقه‌مند هستند.

سبک ارتباط: شبکه‌های اجتماعی در سبک ارتباط با مخاطبان هم با یکدیگر تفاوت‌اند. به عنوان مثال، در لینکدین بهتر است به شکل حرفه‌ای با مخاطب ارتباط برقرار کنید. در حالی که در اینستاگرام هر نوع ارتباط روزمره‌ای با مخاطبان، نتیجه‌بخش است.

 

فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف

 

برای فعالیت در شبکه های اجتماعی از کجا شروع کنیم ؟

قبل از شروع به کار در شبکه‌های اجتماعی هدف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید فروش بیشتری داشته باشید؟ آیا می‌خواهید شناخت برند خود را بیشتر کنید؟ یا می‌خواهید با مخاطبان خود تعامل بیشتری داشته باشید؟  پس از تعیین اهداف، باید شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود را بررسی و تصمیم‌گیری کنید که کدام یک بهترین انتخاب برای شماست. در این مرحله باید به ویژگی‌ها و نوع فعالیت در شبکه اجتماعی هم توجه کنید.

برای مثال، اگر بیشتر مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده می‌کنند، باید شما هم فعالیت خود را به صورت متمرکز در این فضا ادامه دهید. برای فعالیت در هر شبکه اجتماعی باید برنامه بازاریابی خود را در نظر بگیرید. این که چه نوع محتوا و چه تعداد پست باید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. بعد از طراحی برنامه بازاریابی باید به تولید محتوا توجه کنید. محتوا شامل تصاویر، ویدیوها، متون و... است که باید بر اساس نوع شبکه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، طراحی شود.

 

اگر قصد فعالیت در شبکه های اجتماعی را دارید ...

فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نیازمند استمرار، مهارت و تخصص است. اگر هر کدام از این موارد را در طول فعالیت خود نادیده بگیرید نمی‌توانید شاهد نتایج خوشحال‌کننده‌ای باشید. پیشنهاد ما به شما این است که از یک تیم حرفه‌ای برای دریافت مشاوره و مدیریت صفحه خود کمک بگیرید. تیم سوشال مدیای استودیو تبلیغاتی انعکاس به شما کمک می‌کند تا با توجه به نوع فعالیت و پتانسل کسب‌وکار خود بهترین عملکرد را در فضای آنلاین داشته باشید. 

بیشتر بخوانید

طراحی قالب پست و استوری اینستاگرام چگونه انجام می‌شود؟
طراحی قالب پست و استوری اینستاگرام چگونه انجام می‌شود؟

طراحی قالب گرافیکی اینستاگرام یک طرح بصری یا الگویی است که برای استفاده در پست‌ها و صفحه‌های اینستاگرام ساخته می‌شود. این قالب‌ شامل عناصری همچون تصاویر، فونت‌ها، رنگ‌ها، آیکون‌ها و سبک‌های بصری متنوع است که با هدف جذب توجه کاربران و ایجاد هماهنگی در نمایش پست‌ها طراحی می‌شود.

دیدگاه ها

  1. مازیار فلاحی

    مفید و کاربردی. دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶